Bälgen

Här finns alla gamla inlägg som inte syns, av någon anledning.

Moderator: admin

Post Reply
Vidar Burheim

Re: Bälgen

Post by Vidar Burheim »

Hei!<br>Jeg har bytta belg på min sunwind 27.<br>Tok ut motoren for å komme til.<br>Det er lett å gjeøre det.<br>1. Koble fra alle ledninger, kontroller og dieselslange.<br>2. løsne alle skruer mellom gear og motor. (Les bruksanvisningen som følger med belgen)<br>3. Et langt jernrør stikkes inn i skottet bak motoren så høyt som mulig i motorrommet loddrett over bøylen for mototløft. Tre et kort rør (jeg brukte her et av plast) utenpå jernrøret. legg en stropp fra bøylen til motorløft og rundt plastrøret. Fest så jernrøret med en haling (storseilskjøtet er OK) til en planke som ligger tvers over lukeåpningen så langnt fram som mulig. Når du strammer denne halingen. henger motoren i jernrøret. Du kan løsne motoren fra gearet og trekke den ut. (lurt m en treplate på dørken nå) <br>4. med motoren ute er det god plass til å ta inn hele seildrevet, ta det hjem og gjøre selve belgskiftet innomhus.<br><br>Jeg nytta anledningen til å legge inn nytt lyddempende materiele og gjøre motorrummet rent og ryddig.<br><br>Lykke til<br><br>mvh<br>Vidar
Jörgen Östlund

Re: Bälgen

Post by Jörgen Östlund »

Jag har bytt bälgen i vinter. Gjorde som vår danske vän. Koppla bort allt på motorn för att överhuvudtaget komma åt drevet djupt därinne. Det finns normalt ett hål rakt in i väggen mot tanken. Stick in röret där, koppla motorn i lyftöglan på ett plaströr som kan löpa runt det vanliga lyftröret (såpa så att det går lätt). Lägg en grov planka över sargen till skjutluckan och lyft röret med storskotet eller ett mindre spel. Motorn kan du nu dra ut relativt lätt. Jag har en MD5C med 120-drev och det var knöligt att komma åt bultarna mellan drev och motor. Köp en Verkstadshandbok och använd monteringsanvisningen till bälgen. Kom ihåg att fota allt så det vet hur det sitter. Tog hem hela drevet, målade med originalfärg samt kollade upp allt. Det var extremt knöligt att få tillbaka det eftersom du måste vicka det bakåt annars tar propelleraxeln i urtaget. Det var relativt enkelt att sätta dit motorn igen om du pallar upp drevet ordentligt så att splinsen passar mot motorn. Passade även på att renovera toppen, ställa in spridaren samt blästra avgaskrök och lite andra prylar. Motorn blev som ny men det vete fan om jag skulle göra om det  ;D
Jörgen Östlund

Re: Bälgen

Post by Jörgen Östlund »

Om någon har bilder över dragningen av bränsledningar på en VP MD5C. Vid återmontering fick jag problem med passningen mellan finfiltret och dieselpumpen (sitter intill avgaskröken). Fick bryta för att den skulle passa.<br>Lossade i hastigheten returledningens hålmutter (vid dieselpumpen, spridarvinkel ?) och fick ut en fjäder samt en ihålig dysa. Vet nu inte hur dysan skall sitta och det står ej heller i Verkstadshandboken.<br>Tycker det är svårt att lufta systemet speciellt om man skall göra det ensam och trots att jag kör runt motorn !!<br>Finns något tips ?
Post Reply