Vann kommer inn i min Sunwind 20!

Här finns alla gamla inlägg som inte syns, av någon anledning.

Moderator: admin

Post Reply
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Vann kommer inn i min Sunwind 20!

Post by admin »

Jo, jag har faktiskt det. Jag trodde också att det från sprayhood fästet. Jag fick in ganska mycket vatten, framför allt om vinden/regnet låg på bakifrån, babaords bänk kunde vara helt vattenfyld!<br>Jag letade o letade, det som talade emot sprayhooden var dom hålen där leder in i luckgaraget som ju är dränerat, vattnet borde ju bara rinna ut på utsidan båten.<br>[b:12j10usy]Sedan visade det sig vara rutan på babords sida som läckte![/b:12j10usy] Nu har jag ju bytt ut rutorna och läckaget har upphört. <br>SÅ skönt med en tät båt!  :D <br>Jag har ju en Mk2 så det kanske inte alls är så på din båt dock,<br>TIPS:<br>[i:12j10usy]Låt någon stå med slang och spruta på lite misstänkta ställen, ligg själv inne i båten och leta efter var det kommer in, Kolla speciellt skarvar, det kan komma in där och sedan rinna under plastmattan och komma fram på annat ställe än det faktiskt kom in i båten.[/i:12j10usy]
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Gert Gölin

Re: Vann kommer inn i min Sunwind 20!

Post by Gert Gölin »

Jag har också problem med läckage vid babords ruta. Men enl. uppgift så hade webmaster Olle tips på en firma som tillhandahöll nya rutor med ramar. Rätt eller fel?<br><br>Första åren med min SW20 Mk1 tog båten in vatten under segling, särskilt på kryssen. Jag misstänkte otäthet vid kölbultarna, men de är överplastade och går alltså inte att efterdra. Vid en segling blev det plötsligt väldigt mycket vatten i båten, det strilade in under förpikskojerna, och vi fick ösa läns för att inte gå till botten! Efter upptagning visade sig läckaget komma från hålet efter en sönderostad skruv på stävskenan, precis i vattenlinjen.  Efter överplastning av skruvhålet har "Berta" varit helt torr invändigt från sjövatten.
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Vann kommer inn i min Sunwind 20!

Post by admin »

[quote author=Gert Gölin link=board=allmant;num=1076594272;start=0#2 date=06/23/04 kl 22:08:13]Jag har också problem med läckage vid babords ruta. Men enl. uppgift så hade webmaster Olle tips på en firma som tillhandahöll nya rutor med ramar. Rätt eller fel?[/quote]Rätt!  ;D<br>Firman heter [url=http://home.swipnet.se/CNB/index.html:2wyh6jkq][b:2wyh6jkq][color=Red:2wyh6jkq]CN Båtrutor[/color:2wyh6jkq][/b:2wyh6jkq][/url:2wyh6jkq] och har sin verksamhet på Hönö.<br>[quote author=Gert Gölin link=board=allmant;num=1076594272;start=0#2 date=06/23/04 kl 22:08:13]Efter upptagning visade sig läckaget komma från hålet efter en sönderostad skruv på stävskenan, precis i vattenlinjen.  Efter överplastning av skruvhålet har "Berta" varit helt torr invändigt från sjövatten.[/quote][b:2wyh6jkq]Tack för tipset Gert!![/b:2wyh6jkq]  ;) Dom skruvarna ska jag [u:2wyh6jkq]defenitivt[/u:2wyh6jkq] kolla upp inför nästa säsong!  :P<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Post Reply