VInduer på Sunwind 26/27

Här finns alla gamla inlägg som inte syns, av någon anledning.

Moderator: admin

Post Reply
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: VInduer på Sunwind 26/27

Post by admin »

Jag har ju bytt rutorna på min båt och det började just med att jag skulle ta bort och täta om dom gamla. Det gck inte bra.... plasten blir ju spröd med tid och UV-strålar så den bara sprack sönder när jag tog bort dom av båten.<br>Det är ju nu inte så dyrt att köpa ny acrylplast och borra hål och sätta upp. Man kan ju då helt ta bort den gamla sikaflexen och rengöra och täta om ordentligt. <br>Jag tror man spar en hel del tid om man INTE försöker spara dom gamla rutorna utan satsar på ny plast från början.<br><br>Dessutom, använd sikaflex för sådana tätnings jobb. Det är mycket bättre än silikon.<br><br>/Olle
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Per Ola

Re: VInduer på Sunwind 26/27

Post by Per Ola »

Utførte denne jobben i fjor sommer. Rutene kom av uten problem. <br>Hos meg var det brukt en seig tyggegummi lignende masse. Bruktet en brytebla kniv å skar forsiktig rundt inntil det slapp. <br>Brukt sort sikafles som ny tetingsmasse. Vær nøye med og legg en god hulkil mellom glass og skrog. Var ikke påpasselig nok med dette på det første vinduet og fikk først tettet dette i sommer.<br><br>Lykke til.
Per Ola

Re: VInduer på Sunwind 26/27

Post by Per Ola »

Sikaflex er no klin, men gjøres dette riktig går det bra. <br>Legg en maskeringstape ca. 5 mm fra plexigasset. Dette for å få plass til hulkilen. Prøvde med å legge helt inntill på det først vinduet, men dette ble ikke helt tett. Han en blanding med salo og vann klar før du begynner.<br>Smør gått med sikaflex på skroget der vinduet kommer. Husk å rengør godt for gammel tettningsmasse før du legger på ny. Legg vinduet på og skru til.<br>Nå tyter sikaflexen ut over maskeringstapen. Fukt opp områder der du ikke ønsker fuge masse med såpeblandingen, fukt fingeren i den samme blandingen og dra ut fugen. Husk å ha filler tigjennelig for å tørke av overflødig masse. <br>Tapen fjernes når sikaflexen er halvtørr.<br><br>Hilsen<br>Per Ola
Post Reply