Nyt storsejl til 26' fra -81

Här finns alla gamla inlägg som inte syns, av någon anledning.

Moderator: admin

Post Reply
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Nyt storsejl til 26' fra -81

Post by admin »

;D Åh.. vad det är roligt med SEGEL!!  :D<br>Jag tycker att när man nu ändå skaffar nya segel så ska man skaffa så stora som möjligt!  ;) <br>Dels blir båten roligare i mindre vind, dels blir den positiva upplevda effekten av nya segel så mycket större.<br>Jag som inte är intresserad av att segla LYS tävling maximerade mitt storsegel när jag skaffade nytt - förlängde tom bommen och fick min segelmakare att göra en extremt stor akterrunda och ett REJÄLT rev. Jag har fem genomgående lattor, vilket kan tyckas vara i överkant... (fniss  ::)) <br>Däremot tar ju inte genomgående lattor någon effekt... tvärtom! Det är lättare att få seglet att stå bra med flera lattor! Seglet fladdrar inte så mycket med flera lattor, jag tror man får längre livslängd. Eventuellt blir det kanske lite tungt och otympligt att hantera. Fast om man kombinerar med Lazy-jacks så... varför inte?? <br><br>Dessa förändringar på min 20:a är mycet positiva! Jag har fått ett helt annat driv i gången. Samtidgt är det väldigt lätt trimmat, jag behöver faktiskt inte reva tidiare nu är med mitt gamla storsegel. Det är lätt att styra kraften i seglet och att styra ut toppen så att den spiller ut den mesta extrakraften.<br><br>Sen har vi detta med utseendet också. Sunwind båtar har en i mitt tycke väldigt vacket segelplan - högt och smalt. Storen på både min 20:a och 26:an är ju egentligen extremt smalt och högt. Just detta gjorde också att jag tyckte man kan förlänga bommen.... det blir i alla fall inte för brett! :-)<br><br>Det finns ju så mycket man kan säga om segel... detta var bara en liten reflektion på dina tankar<br>/Olle
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Post Reply