Selvskødende fok på på 26', er det godt?

Här finns alla gamla inlägg som inte syns, av någon anledning.

Moderator: admin

Post Reply
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Selvskødende fok på på 26', er det godt?

Post by admin »

Jag har ju ingen erfarenhet av 26:an men jag skaffade ju nya stora segel till min 20:a för ett par år sedan. Då resonerade jag ung som så att båten behöver mycket segel, blåser det mer får man väl reva, men jag vill att den ska gå bra även vid vackert-väder segling.<br><br>En självskotande fock är ju bekvämt men seglet blir ju så litet! Bara 88%-90% av LP-måttet. <br>Å andra sidan vill jag inte ha en stor tung genoa att dra runt vid varje slag.<br>[i:17jl59kx]Så jag satsade på en ganska liten (ca 115%) fock med genomgående lattor i toppen[/i:17jl59kx]. Jag tycker det fungerar mycket bra, det är ett segel som räcker vid dom flesta sammanhang. Det är lätt att slå och gippa med - bara ett litet "knyck" på vinchen så är det klart!  :D<br>Bara om jag ligger på en lång bog med svaga vindar eller medvindar sätter jag upp ett större försegel.<br><br>Jag inser ju att det är skillnad på en 20:a och en 26:a, men jag hoppas att det finns nån 26-ägare som kanske har nån erfarenhet av nya segel. Är kanske en rullfock den bästa lösningen...?<br>/Olle
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Post Reply