Nya dynor Sunwind 27

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Nya dynor Sunwind 27

Post by mikaelno »

Någon som bytt dynor i sin Sunwind 26/27? Och vad kostar det ?
jonas_nilsson
Posts: 14
Joined: Mon 27 Mar 2006, 22:23
Location: HÄGERSTEN
Contact:

Sy madrasser själv

Post by jonas_nilsson »

Jag köpte skummadrasser på Jysk ock tyg i en tygaffär(1000:- för 10M).
Det var inte alls svårt att sy dynorna själv.
Lasse M
Posts: 17
Joined: Wed 08 Nov 2006, 11:53

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by Lasse M »

mikaelno wrote:Någon som bytt dynor i sin Sunwind 26/27? Och vad kostar det ?
Vi har gjort det och det funkade bra. Köpte ordentligt möbeltyg i Mocca imitation från "Stoff & Stil" i Malmö, se länk.
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Boli ... leid=17840

Lasse
Minandra
Posts: 2
Joined: Tue 04 Apr 2006, 07:40

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by Minandra »

Jag bytte dynor i min Sunwind 26 omkring 1998. Jag vände mig till en firma i Jämtland. Jag använde dom även till min tidigare båt och har bara poisitiva erfarenheter.
http://www.flatmo.se/.

Han skar till nya, tjockare dynor till hela båten. Jag valde 10 cm, det är skönt att ligga på men kanske lite för tjockt. Det blir aningen trångt för benen under pentryt. Annars perfekt.
Han har ett stort urval tyger. Klädseln syr han som du vill ha den. Jag valde passpoalsöm längs kanterna och klädda knappar i dynorna. Ryggstöden klädde jag själv.

Vad det skulle kosta idag vet jag inte men det kostar ju ingenting att ringa dom och fråga.
RBS
Posts: 9
Joined: Tue 02 May 2006, 09:14
Location: Gråbo

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by RBS »

Har fått hem nya dynor + ryggstöd ca 15.000 kr för allt.
Myrins Tyg i Göteborg(är stora på båtdynor i GBG området) sydde upp efter mallar som jag gjort, 10 cm skummadrass + knappar.
Är väldigt nöjd m resultatet.
Kan rekomendra Myrins Textil i göteborg.

Malla kojbottnarna så får du bästa resultat!

/Richard
RBS
Claramell
Posts: 9
Joined: Sun 18 Apr 2010, 19:16

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by Claramell »

Vi håller just nu på att sy egna dynor till vår Sunwind 26...

Madrasserna köpte vi på IKEA. 10 cm tjocka om jag inte minns helt fel. De kostade knappt 400 kr styck. Har inga exakta prisuppgifter på något men ungefärligt.

Tyget hittade vi på rea i en tygaffär. Möbeltyg 98 kr/m. Vi köpte 10 meter. Vi har insett nu att vi bara behöver 7 meter max. Vi köpte även "ludd" som man sprayklistrar fast på madrassen för att det ska bli skönare att ligga på dem. Säg att det kostade 59 kr/m. Vi köpte 8 meter.
Sen filt att ha under dynan för bästa resultat mot förslitning kostade 79 kr/m. där köpte vi också för mycket, men svårt att veta i förväg.

Knappar beställde vi på Knapp-Carlsson och dem gick på 200 kr tror jag.

Så allt detta kommer gå på ungefär 4500...

I bloggen tänkte vi fota hela processen när vi syr sista dynan så att andra kan få tips :)
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by illmaje »

Beställde idag nya dynor till min Sunwind 27 från Ebbas Möbel i Pernå (i Östra Nyland, Finland). Billigt blir det ju inte när man inte har ork eller kunnande att göra själv. För alla dynor (utom stickkojens som jag inte byter) och de två ryggstöden i salongen blir det c. 2000 euro. Jepp! :( Nå, de förra dynorna var troligen original från 1987, nog i gott skick, men ville satsa lite på inredningen då jag nu bestämt mig för att inte byta båt på ett tag till. Så här ser de gamla dynorna ut. Skickar bilder på de nya nästa höst!
Attachments
039.jpg
039.jpg (51.9 KiB) Viewed 19909 times
043.JPG
043.JPG (125.33 KiB) Viewed 19909 times
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by panton »

Hejssan i höstmörkret!
Vi lät sy nya dynor till Blanka förra året hos en sömmerska för ca. 1400 euro (Esbo, Finland).
Då blev det nya madrasser, 10 cm tjocka till förpiken och 8 resten.
Det blev helt super fräscht och stämningen i båten ändrades markant.
Rekommenderar att byta madrasser ifall man har gamla!
-peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by illmaje »

Nu har jag bilder på de nya madrasserna/dynorna:
003 (2).jpg
003 (2).jpg (26.52 KiB) Viewed 19797 times
008 (2).jpg
008 (2).jpg (48.19 KiB) Viewed 19797 times
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by Micke H »

Jag letade upp en firma som i första hand syr dynor till husvagnar, kostnadsläget är av någon anledning en aning annorlunda då. För samtliga dynor betalade jag 8500:-SEK för tre år sedan, tyget är ett mörkblått högkvalitettyg som är UV-beständigt. Jag snålade dock in lite och beställde med vanligt skumgummi i högsta bärighet men så här i efterhand borde jag valt kallskum istället. Även om den är 10cm tjock och jag inte direkt överviktig känns det lite tunnt ibland. I priset ingick även 4 kuddar så när jag ser de finska priserna känns det som ett prisfynd, dock mitt första pris hos en som syr båtdynor låg priset på drygt 15000:-
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by Sunnyside59 »

Hej !
Ngn som vet hur man får loss ryggstödet för byte av tyg ???

Mvh : Per
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: Nya dynor Sunwind 27

Post by Sunnyside59 »

Orust tapetsör gör det till bra pris :)

Tips,,,, Mekonomen har oulet på en massa båtprylar. Jag köpte nya skottmonterade läslampor till 1/2 :a priset,,,

Mvh : Per
Attachments
IMG_0142.JPG
IMG_0131.JPG
Post Reply