Ny Sunwindägare

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Ny Sunwindägare

Post by panton »

Hej!
Jag är ny och stolt ägare till en Sunwind 27, årsmodell 1987. Gorde kapet på hösten och nu är båten i vinterförvar och planeringen över vad som skall åtgärdas går het.
Det första som redan är beställt är nya dynor och ryggstöd, de blir färdiga till sommaren. Förra ägaren använde båten verkligen lite de senaste sommrarna så det allra första som gjordes var tvättande av hela båten, invändigt och utvändigt. Nu är alla ute-teak delar hemma och väntar på slipning och oljning, till nästa sommar skall båten skina och se fresch ut :lol: .
Hittade forumet efter lite googlande och planerar på att berätta lite här på forumet om båten och projekten när saker framskrider.
Planen är att segla så mycket vi hinner med familjen (jag min fru, pojke på 3 år + hund)

På planeringslistan finns:
-nya dynor (beställda)
-ny rullgenoa
-landström
-lite linor och rep samt nytt mantågsnät
-ny septitank (den gamla luktar...)
-byta de läckande fönstren (någon som har erfarenhet av detta?)
-bomkapellet skall färgas till blått...

Jag återkommer med frågor när de nu uppkommer här under vintermörkret. Nån som har bra idéer på hur man får en 5 årig 25 kg hund att vänja sig vid segelbåt samt hur man lättast får honom ombord. Planerar på att han efter en tid skall lära sig att hoppa ombord själv :o, men skulle kanske en landgång eller dyligt vara bra? Ideér?
-Peter
Forumbild.JPG
Forumbild.JPG (172.71 KiB) Viewed 21651 times
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by OlleB »

Hej och VÄLKOMMEN til klubben
Rackans snygg båt du har! Man kan ju knappt tro att det är samma som den gamla 27:an :shock:
Det ska bli roligt att läsa om hur förbättringsprojekten artar sig!

Lycka till!!
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by mikaelno »

Hej

Jo nog är den vacker den nyare 27'an, den är inte så vanlig iallafall inte i Sverige. Vad det gäller fönster så är det väl som vanligt att det man får täta om dem med jämna mellanrum. Alternativet är att byta till fönster med aluminiumram.

Välkommen till Sunwindklubben
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Hej
Har ni bra förslag på olja till rorkulten osv. Har slipat upp dem och skall nu olja dem, är det vanlit teak-olja som räcker eller skall jag använda nåt annat? Tycker mig läst nånstans om något 2-fas olja, som kanske håller bättre i längden?
-peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by mikaelno »

Den eviga frågan annars är olja eller lacka. Jag har övergått till att lacka då jag tycker att det håller bättre.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Nåja, nu är första försöket att färga bomkapellet blått utfört. Slutresultatet blev inte riktigt som väntat. Försökte alltså färga kapellet blått med vanlig textilfärg som man stoppar i tvättmaskinen. Vågade lägga det i tvättmaskinen eftersom vi just skulle få en ny (och fast det står på färgen att det inte skall påverka kommande tvättar, så nog blev tvättmaskinen ganska klottigt-blå efteråt). MEN det vi inte tänkte på var att kapellet säkert är impegnerat med nåt. Så slutresultatet var att insidan av kapellet blev violett/blått, medan utsidan endast blev lite gråare men är ändå fortfarande beige, med lite ränder/fläckar av blått (där var kapellet veckat sig i tvättmaskinen). Så det lyckades inte riktigt, få se ifall vi törs använda kapellet. Efter att jag färgat det började jag även och fundera på ifall det finns en chans att det färgar av sig, på seglet tex. Hmmmm... alltid vinner man inte. :oops:
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by mikaelno »

Hej !

Tror du borde använda Acapella istället för att färga bomkapellet med. http://www.watski.se/www/renderPage2.as ... 7&catId2=9
Vet inte hur det funkar när du färgat med textilfärg men det kanske försvinner med cleanern.

Hund på båt har jag försökt undvika och vår labrador har bara vart med som valp. Ett alternativ är att montera ett landgångspeke på båten så blir det lättare att få upp hunden. Skall montera det på min 27'a, bilder kommer under våren men det kommer att se ut ungefär så här.
peke.jpg
peke.jpg (30.2 KiB) Viewed 21597 times
Det finns annars att köpa en hundlyft i tyg, i princip är det tyg med uttag för benen och handtag går att sy sjäv. Ser ut som en hängmatta men kortare och unden på tvären och lyfta i träribban.

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Hej
Har problem med att septitanken (säkert original) luktar. Har någon erfarenhet av moderna plast-tankar, är de luktfria som de påstår? Skulle inte riktigt i detta skede villa satsa på en rostfri.
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by mikaelno »

Har du plast eller rostfrittt ??

Min efarenhet att det brukar vara slangar och anslutningar som luktar. Slangar kan lukta trots att de är täta då de släpper igenom gasen.

Enklast är väl att fylla tanken och se om den läcker.

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Plast. Och slangarna är förnyade för några år sedan vid ombyggnad till sugtömmning.
Tror jag skall prova en ny plast, det blir inte ett för dyrt test ifall det visar sig att dom inte håller lukten.
Vi har båtmässa här i Helsingfors denhär veckan, skall spendera dagen där. Få se vad man kommer hem med...
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Nu är septin beställd samt nytt mantågsnät, ventiler, lite rep och annat smått och gott.
Roderpinnen samt levangen är slipad och väntar på oljning, Wallas värmaren har fått nya delar till brännkammaren, det var nog verkligen på tiden att förnya brännarens delar.
Madrasserna är nästan klara, fick just igår ett samtal av sömmerskan. Snön smälter och snart är det nog vår.

Funderar lite på att förnya de 3 tape-sträckena på skrovet. Nån som har ideér på hur man lättast får bort de gamla. Varmluftsblåsare eller ångtvätt har jag förstått att skall fungera??
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Lasse M
Posts: 17
Joined: Wed 08 Nov 2006, 11:53

Re: Ny Sunwindägare

Post by Lasse M »

panton wrote:Funderar lite på att förnya de 3 tape-sträckena på skrovet. Nån som har ideér på hur man lättast får bort de gamla. Varmluftsblåsare eller ångtvätt har jag förstått att skall fungera??
Varmluftspistol för att ta bort stripsen fungerar utmärkt. Klistret som blir kvar löser man upp med "label-off" från Biltema och gnuggas sedan ganska lätt bort. Men det är ett tålamodsprövande jobb och har man väl börjat så finns det ingen återvändå...

Lasse
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by mikaelno »

Inget roligt jobb alls, började förra våren och tog bort stripen bakom båtnamnet. Körde med varmluftspistol och en plastspackel. Tyvärr är stripen på min båt så dåliga så det går inte att dra av några större hela bitar utan allt blir små bitar.
Skall fortsätta i år igen men det blir nog bara ena sidan av båten.

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Idag skall Blanka skrovbesiktigas! Det närmar sig nu sjösättning, men 15.5 blir det nog först.
Roderpinnen, levangen och durk-trallarna blev otroligt snygga efter oljning. Provade Biltemas A och B träölja, får se hur bra det håller? Fint ser det ut nu ivarjefall, skall ladda bilder hit av skillnaden (före-efter). Så skall alla trä-ytor i sittbrunnen även slipas och oljas, för de passar inte med de oljade delarna mera, men lite senare.
Skall installera värmaren tillbaka idag och prova ifall den startar, hoppas hoppas! S-drevsoljan skall bytas och dieselfiltret med.
Ventilernas innandömme bytte jag även, den gamla plasten var så murken att den smulades sönder i handen. Nu är det fräsch luft som kommer in.

Det sägs att man borde tvätta bränsletanken med jämna mellanrum?! Nån som gjort det? Hur går det till i praktiken?

Ha det kul när ni fixar på era båtar! Snart får vi lön för mödan!
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Här är några bilder på hur fina trallarna blev. På rorkulten har jag tyvärr igen bild men den blev alldeles skinande och lite ljusare än trallarna. Värmaren startade, hann inte med så mycket annat,för den ville nog inte först, men efter lite försök så går den nu. Tycker att den för ganska mycket oväsen (det har den gjort sedan hösten när jag skafade båten), hur är det med er andra som har Wallas 1800 sail, är den tyst eller låter fläkten en del. Friskluftsfläkten är ganska tyst men inte huvudfläkten?!
IMG_3753.JPG
IMG_3753.JPG (1.07 MiB) Viewed 21466 times
IMG_3754_forum.JPG
IMG_3754_forum.JPG (1.09 MiB) Viewed 21466 times
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Post Reply