Ny Sunwindägare

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Jo förresten, nån som har erfarenhet av Biltemas gummibåt?
Tänkte på att skaffa den blåa (som inte har ordentligt motorfäste) bara för korta ilandtagnings-roddturer där man inte kommer lätt till stranden?

Vad bör man ta i beaktande vid införskaffning av gummibåt?

-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by mikaelno »

Som sagt man kan ej klaga på vårrustningsvädret, skall själv sjösätta i morgon.

Vad det gäller jolle så undrar jag hur bra Biltema jollen är att släpa efter båten, åtminstone den blåa.
Annars är jolle underbar att ha men inte när man seglar, jag tycker man tappar ganska mycket av farten. Andra alternativet att blåsa upp när man kommer fram är inte heller så kul. Tyvärr är våra båtar lite för små för rent praktiskt ha dävert på så man kan hissa upp jollen.
En bild på Evelina med jolle.
P1000407.JPG
P1000407.JPG (188.58 KiB) Viewed 18594 times
Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Ny Sunwindägare

Post by Micke H »

Jag måste hålla med föregående talare om hur snygg denna variant av 27:an är. Synd att det finns så få sådana. Kanske dags att någon börja importera nybyggda SW-båtar från Schweiz?
Ett tips vad gäller olja eller lack. För fem år sedan när jag var i samma läge fick jag rådet av gammalt sjöfolk att Jotuns Benarolja skulle vara perfekt. Det är en olja som får ett utseende som om det vore lack men utan dess nackdelar. Det finns dessutom olika varianter beroende på vad den ska användas till. Både inne och ute. Jag har funnit den helt perfekt, rorkulten har jag lagt på ny olja i år, men den hade hållt i fyra säsonger och var bara lite vädersliten, men inga sprickor eller annat fult. Rekommenderas varmt!
Vad gäller Wallasen fick jag hjälp av en kunnig bekant att montera in en diod som förhindrar gnistbildningen mellan kontakterna i bränslepumpen, vilken ofta spökar. Det är därför man ska knacka till den från sidan om den inte startar. Detta beror då på gnistbildningarna som skapar beläggningar.Sedan dess har den funkat perfekt, men som du säger så hörs den ju lite pga fläktljudet. Värmedoktorn i Spånga är nästa räddningsplanka om den krånglar. Jag har beskrivit operationen med dioden i Hamnen.se om någon är intresserad.
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Ny Sunwindägare

Post by illmaje »

Bytte för första gången motorns zinkanod nu i vår. Vet inte om det var onödigt tidigt, men lite anfrätt ser den ju ut:
035.jpg
035.jpg (43.31 KiB) Viewed 18591 times
Tänkte på pantons inlägg den 29 april där han berättar att termostaten hade rostat. Borde inte motorns zinkanod skydda mot detta? Vet inte. Har Peter kollat zinkanoden i sin motor?
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Oi oi oi, dendär ser nog ganska "färdig" ut.
Kollade min anod i höstas och den är ännu i bra skick.
Termostaten var nog verkligen helt slut, säkert original från 1987...
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Jaa-a, då börjar säsongen lida mot sitt slut. Men ännu är båten nästan en månad i havet.
Så mycket seglande blev det inte i år, eftersom vår dotter som nyss fyllde 1 började gå i sommar, så hon var verkligen inte nöjd att sitta på stället, fast jag bultat fast ett eget säte åt henne, kolla bilden.
Även tryckvattensystem installerades på försommaren och det har nog verkligen varit en komforthöjande grej!
Den nya rullgenoan från NS är verkligen bra, formen är bra och revningen fungerar utan att formen blir helt kass av det. Mera höjd kan jag ta på kryssen.
Det har varit igen verkligen lätta vindar och för att få mera fart på undanvinden så borde en gennaker el dyl nog insförskaffas...
-Peter
Attachments
27062011640.jpg
27062011640.jpg (67.35 KiB) Viewed 18570 times
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Jaa-a då var Blanka upptagen. Detdär med Biltemas färg var ju ingen vinnare, otroligt mycket sjögräs och snäckor! De som använt Blakes färger har tydligen minst beväxtlighet.
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Ny Sunwindägare

Post by Micke H »

Jag har kört med Neptun Formula och genomlidit några taskiga år med havstulpaner i mängd, men jag har inte gett upp och i år var båten i perfekt skick när hon togs upp i går! Ny formel och tre lager gjorde susen! Och vad händer.. de ska sluta sälja färgen pga dålig försäljning :evil: Jag hoppas Ekomarine kommer med något nytt, lika ofarligt för miljön, till nästa säsong.
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Ny Sunwindägare

Post by illmaje »

Fortsatte med Blakes Cruising i våras. Målade annars inte alls förra året - inga snäckor ändå förra hösten. Nu blev det blått på ena sidan och svart på andra, när gamla blå färgen tog slut :D Lite tjockt att breda ut. Men inga snäckor alls, på nåndera sidan! (Borgå, Finska viken).

MEN, propellern samt gummidelarna kring drevet och rodret var förstås helt övertäckta av snäckor! Kanske var det därför som jag bara kom upp i 3 knops fart på väg till upptagningen?! Kunde snäckorna verkligen ha hindrat foldingpropellern från att vika upp sig helt?

Kan man sätta nåt på propellern och gummidelarna för att hålla snäckorna borta? Har sett att nån målat hela propellern med (gift?)färg - så kan man väl inte göra?!
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Förra året hade jag samma prblem. Då fungerade nog biltemas färg bättre, men på väg till upptagningen kom jag endast upp i 4 knop, det visade sig att propellern var helt totalt övertäckt av snäckor. I år målade jag den, med samma färg som bottnet (har plast fast propeller), nu var den inte övertäck av snäckor, hade "endast" lika mycke som resten av bottnet. :)
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Årliga polerandet slutfört. Vaxet vattas bara. Helt nöjd med resultatet hittils. Använde AutoGlyms produkter.
30 W solpanel väntar på installation. Tänkte att det är ett förmånligare alternativ till att skaffa kompressor till kylskåpet, få se hur det räcker.
Fönstren skall bytas ASAP efter sjösättningen, återkommer med 'sjöförklaring' efter att det är gjort.
-Peter
36637_307536212661411_100002151038335_669040_1513464718_n[1].jpg
36637_307536212661411_100002151038335_669040_1513464718_n[1].jpg (26.21 KiB) Viewed 18464 times
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Ny Sunwindägare

Post by Micke H »

Jag kan bara rekomendera solpanel + kompressorkyl. Nu har jag sedan 1½vecka låtit kylen gå utan ström annat än från panelen och det har säkert inte varit några problem, man behöver ju inte ha någon jättekyla utan i det lägsta läget håller den ändå bra temp(så länge det inte är allför varmt ute). Rutorna skulle jag också behöva byta men det får vänta till hösten, då jag även ska ge mig på bälgen... Men det vill jag inte tänka på nu, imorron åker masten på :D
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Hej på er alla.
Då är det dags för båtmässa här i Finland igen.
Inköpslistan för nästa säsong är lång. Få se ifall nåt hittas på mässan.
Seglingsfebern är stor och planerandet av nästa säsong är redan i högsta fart.
Arbetena på båten hänför sig detta år kanske lite kraftigare mot bättre seglingsfart och egenskaper. Nu när det mesta angående komfort är fixat. Lite komfortfixande är det ju nog även förståss.
Navionics och ipad med vattentätt fodral tänkte jag testa på nästa sommar. Annat på listan:
Sy om storen så att den har flygande bomlik
Spribomm, eventuellt spinnaker/gennaker
Fixa kölen (rost)
Badstegen skall få ett till trappsteg, så att det är lättare att komma upp från vattnet
Vindinstrument
Större solpanel

Det var väl ungefär det.
Önskar er alla givande planerande för seglingssäsongen!!!
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

En bild från en härlig kväll 2012...
Attachments
image.jpg
image.jpg (113.92 KiB) Viewed 18338 times
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ny Sunwindägare

Post by OlleB »

Tack Panton ... den bilden värmer verkligen ... vad jag längtar!!
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Post Reply