Ny Sunwindägare

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Båtmässan i helsingfors avklarad.
Fick med mig sjökort (fantastiskt att de sänkt priserna med 1/3), seglingshandskar, lissele samt livlina för barn och massor med inspiration till sommaren.
Nu blir det då att jaga efter allt annat som skall skaffas till sommarens seglingar!
-peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Här kommer en kort förklaring över försterbyte som jag gjorde förra Juni.

Såhär såg det ut före:
2012-03-17-035-net.jpg
2012-03-17-035-net.jpg (29.75 KiB) Viewed 19129 times
2012-03-17-034-net.jpg
2012-03-17-034-net.jpg (33.62 KiB) Viewed 19129 times
Att ta loss det gamla fönstren gick relativt lätt. Rätt klätigt är hela jobbet. Bra skyddande av båten är att rekommendera, gjorde först ST sida utan att skydda däcket, det gick åt en hel del Aceton för att få däcket snyggt igen.
Här en bild på de gamla rutorna som lossats.
2012-07-01-370-net.jpg
2012-07-01-370-net.jpg (58.68 KiB) Viewed 19129 times
Så var det bara att putsa båten och malla till de nya fönstren som var nästan färdigt formsågade (endast ändornas vinklar sågade jag själv till med en järnsåg) 5 mm plexi.
Efter att skorvet är putsat från allt gammalt sikaflex skall skrovet och plexin ha olika primers för att få Sikaflexen att fästa. När man applicerar den svarta primern på rutan skall man tejpa noga (inte med målartape utan nån bättre för primern går under den), det som kommer att synnas utifrån som en ram runt fönstren är just den svarta primerns begränsningar.
Ett gott kned som jag lärde mig från ett annan forum, var att limma tätningslist på fönstren alldeles där var det begränsas mellan var man ser igenom och var sikaflexen kommer att fästa, så att sikaflexen inte kan rinna in i båten när man sedan trycker fast rutorna mot skrovet. Inte heller med tiden kan den börja rinna in i båten, som det hade hänt på Blanka.
Sikalfexen fastnar i allt och allenstans och det är nog ett himla klottigt arbete. Fast jag hur försökte vara försiktig så hade jag sikafelx överallt! Även primern är såpass rinnig att man lätt får det lite allenstans.
Färdigt primat skrov, maskeringstapen ännu på plats.
2012-07-02-378-net.jpg
2012-07-02-378-net.jpg (51.38 KiB) Viewed 19129 times

Ursprngligen var rutorna fast med hur manga skruvar som hälst. Det skall ju inte vara nödvändigt, för sikalfexen håller rutan på plats. Dessutom skall plexin ha plats för värmeutvidgning. Satte endast skruvar i hörnen och i mitten. Närmast för att få fönstret att hållas på plats då sikafelxen torkar.

Slutresultatet blev alldeles utmärkt. Ingen ful sikaflex på insidan mera och så ser man även ut genom fönstren! :)
Ljusade blev det dessutom invändigt.
2012-07-02-382-net.jpg
2012-07-02-382-net.jpg (50.35 KiB) Viewed 19129 times
Färdigt! :D
2012-07-02-379-net.jpg
2012-07-02-383.jpg
-peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Tog ut tanken från Blanka på weekenden och skulle putsa den. Men det behövedes inte, den var som ny inuti och inget vatten heller i den. Vad skönt att veta!
WP_000185.jpg
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

YES!
Båten är i havet och masten är på.
Storen är omsydd till att ha flygande underlik.
Båten är polerad och målad och i upperligt skick.
På onsdagen blir det kappsegling. Andra gången med egen 'familjecruiser'... :)

-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Jaha.
Vad är nyckeln till mera fart, eller vad är det första som lönar sig att göra?
Skippa rullgenuan och skaffa en *vanlig*.
Nytt storsegel?
Folding propeller?
Optimering av kölen?
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Så närmar sig sänsongen.
Har skaffat följande föra att få mera fart till klubbseglingarna:
-folding propeller
-laminat fock
-slipat kölen och fixat till den
-Spinnaker och bom
-spinnaker skot, gajar, fall etc
-utväxlingen utökad till kicken, cunningham, samt backstag

Få se hur långt detta räcker i sökandet på flere knop... :)

-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Nåja, allt det som jag räknat upp i senaste postningen har bidragit till att vi fått ca 0,5 knop till fart på Blanka!
I hård vind (14 m/s) med nya laminatfocken var det nog över 0,5 knop mera på kryssen som gällde. Det tycker jag är suveränt!
Nu är vi med i striden om tätplaceringarna och 'tävlingsdjävulen' har vaknat upp innom mig igen. :)
Utväxlingaran på backstag och kick har verkligen gjort seglandet lättare, rekommenderar att göra detta ifall man har originalutväxling ännu!
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Saldot i sommarens klubbsegling var en 4 plats (av 17 deltagande). Det var nog lite otippat. Låg 3 länge men i sista seglingen i lätt vind klarade vi oss inte. Har en genua på 'bara' 140 %, vilket leder till att i riktigt lätt väder seglar vi inte upp till mätetalet. Mycket nöjd med sommarens resultat dock, jämfört med förra sommaren då vi var sist nästan varje onsdag.

För övrigt har båten fungerat bra och det blev en 2 veckors seglat med familjen i år. Laddaren började föra oväsen i slutet på säsongen så det blir väl att kolla på den i vinter.
Tillverkade förresten nya skåpdörrar vilka jag målade vita. Fräschade upp interiörer mycket!
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Säsongen närmar sig!

Tills i år har vi endel förnyat igen på Blanka -nya segel samt förbättrade timmöjligheter och bottnet slipat. De största är väl de nya seglen samt flytande skotpunkter för förseglen som är förverkligade med 'antal' -ringar samt dynemarep. Skall posta en bild när det blir färdigt monterat.

En ny genua, en 150 % lättvindsgenua i mylar. Rätt häftig eftersom den är lite genomskinlig :)
WP_002026.jpg
samt en ny spinnaker i följande färgsättning:
Spinn.JPG
Spinn.JPG (65.12 KiB) Viewed 17369 times
Dessa nya vapen skall sätta fart på Blanka i år. Skal bli extra kul att se hur det går.
Vi skall även prova appen Sailracer, för att se ifall detta kan vara ett bra hjälpmedel till taktiken, främst i starterna.
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Ny Sunwindägare

Post by lindius »

Kul att följa någon som jobbar med båten, det är till stor hjälp för en nybörjare!
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Här är en bild på de flytande skotpunkterna jag nämnde tidigare. Få se ifall utväxlingen räcker.
Det är alltså två Tye-Tec -ringar, den mindre är fäst med dyneemarep i skotskenan, repschacklet som syns är fast i den större ringen, vilken skotet skall gå igenom, den är för inhaulers som används med focken.
WP_002061.jpg
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Bryggsegling

Testade att hissa nya genuan (contender MAXX P3L duk) vid bryggan. Vindriktningen var inte helt optimal, men nästan :)
WP_002117-1.jpg
Ser vid första testen ut att passa bra. Får se på första seglatsen hur det verkligen är.
WP_002110-1.jpg
På bilden är hornet lite för långt ner, den skall komma ca 8 cm från däcket, eftersom det i undre liket är sydd i en båge för att optimera ytan.
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Ny Sunwindägare

Post by MikaelNordlander »

Ser nice ut

/Mikael
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Ja nu har vi kappseglat hela våren och försommaren med nya seglen och optimerat botten etc.
Det har gått riktigt bra, i början var vi lite rostiga och gjorde små taktista missar, men märkte att fart på båten hade vi fått.
Så i de senaste tre seglingarna har vi blivit andra, förra onsdagen med bara 1 sekund till vinnaren. Det kallar jag tight och kul racing!
För tillfället ligger vi andra i totalresultaten med.

Med lite förbättringar här och där kan man av en ren cruisingbåt få en kul 'racingmaskin' med vilken man kommer med in i tätstriderna med.

Nu skall ni minnas att vi för två år sedan fick kämpispokalen på klubben, eftersom vi alltid kom sist, men ändå kom med ut på onsdagsseglingarna.

Extra kul gör det att en Sunwind 26 är en av våra närmaste fiender. Det blir bra benchmark på båtfart etc för oss båda.
WP_002202-1.jpg
WP_002208.jpg
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Ny Sunwindägare

Post by panton »

Trotjänaren VP 2001ans oljestickrör gick av dåförra våren. Bulten som röret är fast med i motorns övre delar hade lossnat och småningom skakade röret helt enkelt av. Sökte hela förra vintern ett nytt rör, men de tillverkas inte mera.
img_0008.jpg
Nu tog jag mig an problemet, tömde motorn på olja och skruvade loss röret. Jag hittade en metallverkstad som svetsade ihop röret för endast 5€ :D .
img_0013.jpg

Provisoriska reparationen såg ut som på bilden ovan. Hade lagt en gummislang över röret.
img_0012.jpg

Ihopsvetsade röret.
img_0009.jpg

Installerat och klart!

Allt lyckades under en och samma dag. Nu behöver jag inte mera vara rädd att all olja plötsligt rinner ur motorn.
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Post Reply