Problem: oljeläckage!

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
illmajeJobb
Posts: 4
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:17

Problem: oljeläckage!

Post by illmajeJobb »

Ifall nån annan får samma problem med en Volvo Penta 2001:
Hade bytt olja på våren. I början av juli när värmeböljan tog vid i Finland såg jag c. 1/2 dl svart olja styrbord om drevgummits järnring som sökte sig förut och låg sen under motorn. Ingenstanas på motorn hittade jag ränder av olja som skulle avslöja varifrån det läckte. Var förstås orolig för att det blir värre, mitt under semestern - ja, ni kan tänka er. Torkade upp, men oljan återkom ständigt.
Kunde inte hitta läckaget förrän jag för en vecka sedan fick huvudet riktigt ner under motorns förända och såg det läcka från en mutter mitt under och bakom motorns "tråg". Den verkar spänna fast nedre ändan av oljestickans rör i detta motorns "oljetråg" eller vad det nu kallas. Muttern sitter tyvärr aktertill på detta "tråg" och bultens huvud ligger akteråt fast mot gummits järnring, så det går inte att få en hylsnyckel på den. En fast nyckel i storlek 19 mm (vilket jag tyckte var dimensionen) skulle vara för lång då stöden för motorns upphängning var i vägen på både styr- och babords sida. Kunde dock få in en liten skiftnyckel från styrbords sida på muttern med handkänsla (helt blint) och fick muttern spänd. Oljeläckaget som plågat mig i veckor har tagit slut! Tänk att en så liten sak kan vara så besvärlig!
Annars var min första seglingssemester rätt bra.
Post Reply