Pågång 2012

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Pågång 2012

Post by mikaelno »

Våren närmar sig och snart är det faktiskt sjösättning hoppas jag.

Vad har ni på gång i år ? Dela gärna med er på forumet.

För min del ser vårustningslistan ut (ganska kort i år)
o Allt vanligt jobb som vax och puts och lite slip på kölen
o Fixa till ett bättre revsystem till bommen, delvis påbörjat, vill kunna reva åtminstone första revet helt från sittbrunn.
o Montera nya avlastare (redan inköpta)
o Ordna till skotpunkt för självslående focken, nu är den alltid bara i endläget.
o Stuva om på akterpulpit så jag får plats med ankaret där, vill ha det enkelt bara att lossa och slänga i.
o Ev skaffa en mindre jolle motor, släpar runt på en 7hk som i och för sig är kul men onödig tung.
o Översyn av elsystemet (har vart på min lista några år redan)
o Lite pyssel med vindgivaren har jag också

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Pågång 2012

Post by illmaje »

-15 grader i morse här i Borgå, Finland, men visst tusan är VÅREN HÄR! - det är i luften, i ljuset. HÄRLIGT!
Själv har jag en 2,5 hästars c. 4 år gammal Suzuki på bara 13 kg! Ganska så lätt att lyfta av från pushpiten och ner till jollen. Har alltid startat bra, ganska tyst och behagligt motorljud. Duger enligt mig bra för korta färder med familjen i gummibåten. C. 850 euro vill jag minnas.
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Pågång 2012

Post by panton »

Visst är det vår redan. Till nästa tisdag lovade de nyss 5 grader plus, här i södra finland!
På min lista finns allt vanligt vår-arbete. Kölen borde slipas lite grundligare, ideer, erfarenheter?
Det ända lite större arbetet är byte av fönstren.
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pågång 2012

Post by OlleB »

IDAG kände jag det ... nu är våren på väg!!
Här i Göteborg kom det lite värme ... det har varit en vacker dag, sol och vindstilla. Åkte ner till hamnen och och bara satt i solen och njöt och tänkte på att snart är det dags att börja ... ta av presseningen och feja rent ... jag längtar!!

Projekt ... tja ... jag hoppas få färdigt sittbrunnen som jag klär med kork. Tänkte även klä ruffluckan med kork då teakfaneren börjar bli ful.

Sen det där med att bottenmåla ... förra säsongen målade jag inte om ... bara tvättade rent och 'fyllnadsmålade' med Hempels. Och inte hade jag mycket beväxning ... inga tulpaner, bara det där vanliga slemmet som man ju alltid får. Undras om jag inte ska låta det gå en säsong till ... tänk om det räcker att måla om vara tredje år!?! :-)
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pågång 2012

Post by OlleB »

Sittbrunnen är korkad ... och nu också däcket :-)
Och så här blev det Snyggt va?? :D :D Efter några veckor grånar korken och blir lite som obehandlad teak

Jag kommer att lägga in bilder på sittbrunnen också
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Post Reply