Toatanktömning

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
bois
Posts: 7
Joined: Sun 31 May 2009, 18:00

Toatanktömning

Post by bois »

Hej!
Har en Sunwind 27 med tanken under ena kojen fram och spak för tömning under den andra.Hur kan man lösa
Problemet efter dom nya reglerna från och med 1april?Tacksam för synpunkter och tips.

Med vänlig hälsning,
B-O Sundell
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Toatanktömning

Post by panton »

Hej
Lättast är väl att kapa den gamla slangen nånstans före pumpen för nuvarande töming, installera där en 3 vägs ventil från vilken du leder en ny slang till däcket. Så har jag på Blanka.

Tänkte dock bygga om det hela på Blanka så att vi endast har sugtöming. Då slipper jag lite slangar och dyligt som varit helt onödiga. Vi tömmer endast via sugtömningen ändå.
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Re: Toatanktömning

Post by hwal »

Funderar på att byta ut min Porta potti till en "riktig" toalett med hålltank i min S26.
Bäst vore ju att svetsa ihop en tank enligt ritningen som finns här på forumet om man kan få tag i någon som kan göra det för en rimlig penning.
Hur har ni löst problemet med septitank ?
Finns det några färdiga tankar på marknaden som skulle kunna användas i Sunwind 26/27 ?
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Toatanktömning

Post by MikaelNordlander »

Jag hade nog behållt portapotin ! Med nya tömningregler så är det inte lika enkelt längre med portapotin kan du ju tömma var som helst.
Som jag fattat det så har de flesta Sunwind 26/27 tanken mot väggen bakom toan men några har tanken installerad i fram istället.
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: Toatanktömning

Post by Sunnyside59 »

Håller med föregående talare,,,
Behåll portapotin, enkel att tömma på vilket vc
som helst i land :)
bois
Posts: 7
Joined: Sun 31 May 2009, 18:00

Re: Toatanktömning

Post by bois »

Hej!
Om man kapar av slangen efter den manuella pumpen,och sätter in en 3-vägsventil får man då fortfarande fritt flöde genom
Pumpen?
Någon som vet?
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Toatanktömning

Post by Micke H »

Jag har också funderat på vilken väg man ska ta, men jag behåller också portapottin. Det definitiva beslutet tog jag när jag såg min båtgranne misslyckas med vaccumtömningen och fick innehållet på sej :evil: Det går att misslyckas tydligen. Dessutom testade jag att ta portapottin och tömma den med vaccumslangen, det gick riktigt bra :)
Post Reply