Förstagsinfästning

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Förstagsinfästning

Post by lindius »

Hej! Jag mer eller mindre spontanköpte segelbåt förra sommaren och efter en hel del tittandes så blev det en Sunwind 26, överlägsen, för klassen, takhöjd och rymd avgjorde det hela.

Efter sommarens seglingar såg jag att jag fått små sprickor i gelcoaten vid den aktre delen av förstagsfästet. Jag kollade då på infästningen till skrovet och såg att det var en osedvanligt korkar konstruktion som medger svikt. Det är helt enkelt ett bockat plattjärn av väldigt modest tjocklek. NU undrar jag om detta verkligen är original eller om olyckan har varit framme och någon gjort en egen variant. Ska försöka lägga till bilder.

Jag funderar nu på att såga av plattjärnet, sätta en större och tjockare rostfri plåt på undersida av däck som jag ber smeden svetsa en fästning för en vantskruv som jag även fäster i det avsågade plattjärnet för att spänna mot skrovet. Detta om jag hinner innan sjösättning, i annat fall kommer jag täta sprickorna med silicon för att hindra att vatten tränger in, så får jag mer tid för att laga gelcoat samt ev. plastning i höst.

Tacksam för input!
Attachments
IMG_3799.JPG
IMG_3797.JPG
IMG_3796.JPG
IMG_3794.JPG
IMG_3793.JPG
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Förstagsinfästning

Post by MikaelNordlander »

Hej !

Så här ser det ut på min Sunwind 27a.

/Mikael
DSC_0168.JPG
DSC_0168.JPG (24.95 KiB) Viewed 15696 times
DSC_0167.JPG
DSC_0167.JPG (24.44 KiB) Viewed 15696 times
DSC_0166.JPG
DSC_0166.JPG (22.4 KiB) Viewed 15696 times
DSC_0163.JPG
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Förstagsinfästning

Post by lindius »

Tackar!
Ja, det var ju en klar skillnad från min, men 27an är ju lite annorlunda, någon med en 26a som bara kan säga om det ser lika dant ut eller inte, behöver inte bilder, vill bara veta hur mycket jag ska oroa mig..
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Förstagsinfästning

Post by MikaelNordlander »

Hej

Egentligen är det bara de senare 27'orna som är mer annorlunda. De tidiga 27'orna skiljer sig egentligen bara åt i aktern, samt att mast/bom och självslående fock.
Ett antal förändringar gjordes också på 26'orna under produktionstiden.

/Mikael
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Förstagsinfästning

Post by lindius »

Det låter ju lite oroande, då känns det som om någon tidigare ägare haft problem här...kanske blir ett större arbete än jag trodde
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Förstagsinfästning

Post by MikaelNordlander »

Kanske inte, jag tror att de tidiga 26'orna hade en del enklare lösningar medans de senare är väldigt lika 27'orna.
För din del skulle jag försöka göra något likande som på min 27a så de kan spänna upp lite så att du får ner gelcoaten.
Vad är du får årsmodell på din 26'a ?

Sedan kom jag att tänka på att du har sprickorna i gelcoaten i aktre delen och den enda belastning du har där är ju genuan. Kollade lite mer på mina bilder och blir inte riktigt klok. Du har ett L stycke och självklart så är det inte så styvt i yttre dele på L't. Hur det ser ut på min på syns inte tydligt får ta ett nytt kort men det skulle kunna vara ett T stycke.
/Mikael
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Förstagsinfästning

Post by lindius »

Precis, kommer dessutom montera rulle innan sjösättning så då blir det inte mkt som rycker i det aktre fästet.

Det är en årsmodell -78, har tyvärr inte modellnumret där jag är nu.

Tänkte att smeden skulle få svetsa ett fäste som drar jämt i båda fästena, typ ditt T-fäste. Ingen mening att laga sprickorna innan jag gjort detta så kommer bara lägga på någon form av silicon ifall jag inte kan lösa det inför sjösättningen.
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Förstagsinfästning

Post by MikaelNordlander »

78 är en av de tidigare så den kan ha en annan kosntruktion

Du kan ju fixa med det när som helst det går ju bra att ta bort förstaget med masten på om man använder genua eller spinnaker fallet.
Jag monterade rullen när masten var på gick bra det också. Gjorde om det hela ett år senare då jag ville ha ner rullen så lång ner som möjligt men med platstimo så använder man ju befintligt förstag och då är vantskruven ivägen. Beställde ett nytt förstag utan vantskruv dvs ett som är något längre.
Nackdelen är att man inte kan justera förstaget men fördelen är att man får ner rullen och kan ha något större duk på seglet.
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Förstagsinfästning

Post by lindius »

Hej igen, har beställt en furlex så då får jag ju ett nytt förstag, får se hur jag gör med detta. Tack för din hjälp!
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Re: Förstagsinfästning

Post by hwal »

Jag kollade min S26 från 1980 och den har exakt samma infästning som din.
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Förstagsinfästning

Post by lindius »

Ah, tack hwal, det gör genast att jag är lite lugnare :)

Kanske inte ens behöver göra om infästningen, eftersom all vikt kommer ligga på förstagsfästet iom rullen...då räcker det med att lägga om den spruckna gel/top coaten
Post Reply