Hur hårt spänner ni vantskruvarna

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Hur hårt spänner ni vantskruvarna

Post by lindius »

Hej, jag är som ni kanske läst i annan tråd en nybliven Sunwind 26 ägare. Förra ägaren kunde vinterförvara båten påmastad vilket gjort att just denna del av skötseln är något jag inte fått hjälp av honom med. Jag antecknade hur vantskruvarna satt när vi mastade av men skulle vilja höra med er hur ni gör. Den förra ägaren verkade köra lite på känsla när han spände dem åt mig innan sjösättning (hade slackat dem något varv under vintern). Nu har jag dock sett i allehanda forum att spänna vanten, det är en konstform det! Jag kommer dessutom snart få en rulle monterade på masten (när den ligger) vilket säkert ändrar förutsättningarna något.

Tacksam för råd!

Mvh Joakim
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Hur hårt spänner ni vantskruvarna

Post by panton »

Att spänna riggen är nog lite av en konstform och beror lite på dina peferenser, hur mycket du vill kunna trimma riggen under segling etc.

Det finns bra guidar på nätet på vilken spänning riggen skall ha på en partialrigg. Selden har tex en: http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf

Men en bra grund är detta förfaringssätt:
• Spänn yttre vanten vid bryggan ’passligt spänt’ :) och se till att masten är rak i sidled
• Spänn nedre vanten så att masten är rak
• Ta en tur i ca 5-6 m/s med fulla segel
- på kryssen blir då lä sidas vant troligtvis lös, spänn den ett par varv, gör ett slag och spänn andra sidan ett par varv
- slå igen och kolla ifall vanten blir lös, ifall den blir så upprepa samma.
-masten skall stå rakt och vanten skall inte bli lösa
-med undre vanten kan du justera rakheten på masten
• Med undre vanten justerar man även hur mycket man låter masten böja sig frammåt, vilket även planar ut storsegelet. Men du kan spänna undre vanten så att masten hålls rak, prova även under samma förhållanden som ovan, på kryssen, att spänna häckstaget fullt och se att masten hålls rak i sidled, ifall inte så justera undre vanten

Lycka till! Med detta förfaringssätt så torde du kunna semestersegla utan problem.
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Hur hårt spänner ni vantskruvarna

Post by lindius »

Tack!

Ja, det handlar om semestersegling, det här med att trimma låter avancerat :)

Båten lär oss segla (med viss hjälp av seglande svärfar) så allt jag är ute efter är att vi inte ska tappa masten/skada infästningarna :)
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: Hur hårt spänner ni vantskruvarna

Post by tksen »

..
Post Reply