Däck.

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Däck.

Post by Blues »

Jag är gammal IF seglare, 20 år, och nästan lika många år med Fingal och Express, men köpte min SW 26a i somras och tog hem henne på lastbil, hon är riggad och sjösatt, men ännu inte testseglad. Pissväder! Jag tycker att däckslayouten är katastrofal, med vinchar framför ruffluckan och clamcleats bakom vincharna.
Jag har för avsikt att snarast placera alla vinchar,fall och linor bakom sprayhood.
Jag är väldigt tacksam för tips från de som har gjort det, hur man bäst lägger upp däckslayouten, fixar håltagning och genomföringar, så de inte nöter på tamparna samt val av råttor eller avlastare.
Undertaket måste ju så klart tas ner och det innebär inga större problem, mer än nackspärr, men hur fixar man ev. kärvande befintliga muttrar i ett tämligen oåtkomligt utrymme under lucktaket?
Som sagt, väldigt tacksam för förslag och ideer.
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: Däck.

Post by tksen »

Om man tar ur luckan kan man få in väldigt små händer. :)
Alternativt borra hål under i rufftaket och plasta igen det efter.
(Jag tejpade fast en ringnyckel på plattjärn sist var jag var i det utrymmet.)
Jag brukar springa upp och dra i tampar, Sprayhood nere och ligga raklång över dito går i nödfall.
Alternativet med nerdragna fall i sittbrunnen lockar inte mig, Risken att ölen välter av något snöre är överhängande.

/Thomas
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Däck.

Post by lindius »

ska se om jag har en bild på hur min 26a ser ut, har det nog ungefär som du vill ha det, men det är gjort av tidigare ägare så kan tyvärr inte hjälpa till så mkt med utförande.
Attachments
Syns inte så mkt här, ska se om jag hittar någon bättre...
Syns inte så mkt här, ska se om jag hittar någon bättre...
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Däck.

Post by MikaelNordlander »

Ser ut som det gör på sunwind 27'orna där detta levererades från fabrik.
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Däck.

Post by lindius »

Nu får ni ursäkta min okunnighet (blev båtmänniska först förra året) men för att beskriva hur man gjort så verkar de borrat hål rakt igenom "vallen" som sprayhooden sitter i (heter säkert något annat). Sedan har de trätt igenom vad ser ut som vanliga plaströr för eldragning vilka kapats där de kommer ut ur vallen (inte med perfekt resultat :P) och sedan har det tätats med silikon/Zicaflex. CLamcleats och winsch verkar ha fästs rakt igenom taket, men det ser proffsigt ut på insidan. För den totala seglingsnovis jag är så funkar detta ypperligt :)

På bilden under går det att se hur fallen löper på däck. (jag vet, inte ultimat att ha någon sittande i fören med genuan uppe men det var mkt svaga vindar och hunden älskar att ligga där!)
Attachments
GOPR1136.JPG
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: Däck.

Post by Sunnyside59 »

så här ser det ut på min 27:A 1984,,,,
/Per
Attachments
IMG_0710.JPG
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: Däck.

Post by Sunnyside59 »

hittade 1 bild till :)
Attachments
Sunwind 27 034.JPG
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: Däck.

Post by tksen »

Kul att se andra lösningar.
En tanke bara, behövs verkligen vinscharna någonsin? Jag har alltid bara dragit upp genuan och storen för hand och låst fast i avlastarna. Det skulle bli lite renare utrymme under sprayhooden.

/Thomas
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Däck.

Post by lindius »

Jag har använt den både för stor och genua, det går väl att köra för hand men det är onödigt jobb tycker jag. Har originalrigg från -78 så allt löper kanske inte så väl som det skulle kunna...

Apropå det så har jag en fråga. När vi bytte förstag vid montering av furlex så såg vi att sprinten som håller "blocket" som genua-fallet löper på börjat äta sig ner i plåten som håller denna och förstaget på plats på masten, killen från Boding segel som hjälpte mig med monteringen sa att det var väldigt vanligt på äldre båtar. Är det någon här som har en lösning på detta? Genuafallet blir ju väldigt mkt tyngre pga detta. Satte nu i en ny sprint men funderar på om man kanske ske borra upp hålet och skaffa en större sprint till nästa säsong?
Post Reply