Roderbussning

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
bois
Posts: 7
Joined: Sun 31 May 2009, 18:00

Roderbussning

Post by bois »

Har märkt att rodret glappar en aning.Hur kan man åtgärda detta?Hur byter man bussningen som sitter runt roderaxeln?
Tacksam för tips.
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Roderbussning

Post by MikaelNordlander »

Här finns länken till hur du byter på en S26/S27

http://www.sunwindklubben.se/wordpress/?page_id=75

/Mikael
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Roderbussning

Post by Micke H »

En fråga om bytet som jag inte blir riktigt klok på. Sitter det bara en (1) bussning, den uppe vid rorkulten? I så fall skulle man kanske inte behöva ta bort rodret helt utan bara släppa ner det en bit? Nu när båten är på land så behövs det en grop och i mitt fall är det verkligen inte lätt att gräva en sådan.
Är det någon som har de mått bussningen ska ha eller det är till att ta den gamla och göra en lite tajtare kopia?
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Roderbussning

Post by MikaelNordlander »

Hej !

Text och bilder hur man byter roderlager har funnits ett tag och han jag fick materialet från har inte vart inloggad på flera år.

Som jag förstått det behöver du bara byta övrelagret och då släpper man ner rodret en bit bara så inget gräva. Jag skulle tro att det är att ta med det gamla lagret och få ett nytt tillverkat. Företaget som näms i artikeln är i Finland.

Jag antar att det kan vara fler som vill ha nya lager så berätta hur det går för dig.

/Mikael
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Roderbussning

Post by Micke H »

Jag har redan en kontakt som kan göra nya bussningar, jag drar igång jobbet om några veckor sen återkommer jag om resultatet. :)
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: Roderbussning

Post by Sunnyside59 »

Hej !
Har ni ngn kontakt som har eller kan tillverka roderlager ? Kostar ?

Mvh : Per
Post Reply