Reva stor Sunwind 26

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
stockankare
Posts: 5
Joined: Mon 27 May 2013, 08:30
Sunwind typ: 26

Reva stor Sunwind 26

Post by stockankare »

Hej!

Undrar om någon kan beskriva hur man drar revtamparna på en s26, i systertråden Reva stor sunwind 27 finns en bild på en tamp, i min s26 använder jag motsvarande tamp till uthal.
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Reva stor Sunwind 26

Post by lindius »

Jag ska försöka göra om min till single-rev, återkommer när detta är gjort!
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Reva stor Sunwind 26

Post by lindius »

Glömde helt bort den här tråden...

Har iaf lyckats ordna "single rev", hur man lyckas kan bero lite på hur bommen ser ut...

Fäste en vanlig flagglina längs bak på babordssida på bommen, drog den genom revöglan, genom ett block på styrbordssida av bommen fram till ett annat block nära masten, från det genom den främre revöglan över på babordssidan igen, ner till block i mastfoten och så till sittbrunnen som övriga tampar. Har fungerat den gångna sommaren, dock har jag inget rev2, men håller mig borta från väder som kräver detta (jag vet, man ska alltid vara förberedd) men rev 2 får jag göra på det gamla hederliga sättet.
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Re: Reva stor Sunwind 26

Post by hwal »

Hur har du löst det med travarna i masten för att slippa gå fram och lossa dom ?
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Reva stor Sunwind 26

Post by lindius »

Hur menar du nu, varför ska jag lossa travarna? När jag revar/tar ner seglet så "travas" ju dessa i masten precis som de ska. Allt löper ju via block till sittbrunnen, när jag släpper på storfallet och drar i min revlina så samlas seglet på bommen, från den revögla jag använt, sedan så spänner jag storfallet igen.
I hård vind kan det vara något svårt att lyckas spänna revet riktigt hårt, då får man en liten "bulle" längs bommen, men det har inte varit något problem för mig.

Detta rev har hjälpt mig mycket, upptäckte att båten går mycket bättre med rev i storen vid 7-10 m/s och fullt utrullad genua än som tidigare när jag var lat och bara rullade in lite på genuan. Nu är hon inte alls så lovgirig utan håller sig stabilt på kursen.
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Re: Reva stor Sunwind 26

Post by hwal »

Jag har ett stopp som travarna samlas mot så att dom inte ramlar ur spåret och då får jag inte ned revöglan till kroken.
Hur är det löst på din mast?
lindius
Posts: 22
Joined: Thu 09 Apr 2015, 13:20
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Reva stor Sunwind 26

Post by lindius »

Aha, nu förstår jag hur du menar. Jag använder ju inte kroken, utan låter helt enkelt revtampen hålla seglet. Nu när du säger det så stämmer det att kroken sitter för lågt för revöglan...men jag är nybörjare på detta, säkert någon anledning till detta. Enklast, om man vill använda kroken, är väl att skapa an kort tamp som passar perfekt mellan krok och ögla och som man bara häktar dit.
Men kolla din bom, tror att min är original och med de block jag har på masten så var det mkt enkelt att ordna singelrev (en tamp som revar båda aktre och främre delen av seglet) precis som jag beskrev ovan.
Post Reply