byta rev / uthallina

Diskussioner som är mer eller mindre direkt relaterat till Sunwind.
Små inlägg och funderingar man kan ha ...
Om något ämne blir "hett" flyttas det till en egen diskussionsgrupp... så SKRIV PÅ!

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

byta rev / uthallina

Post by Sunnyside59 »

Hej !
Någon som vet hur man byter dessa linor ?
Revlinan sitter ju, tror jag,,, i ett block inne i bommen,,,,,
Mvh : Per
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: byta rev / uthallina

Post by mikaelno »

Det finns ett block inne i bommen, bara att borra ur popnitarna i bomändan och öppna. Blev tvungen till det för några år sedan då jag lyckades dra in uthalet. Om jag kommer ihåg rätt så är uthal och rev samma tamp så den borde bara vara att syihop med en ny och dra igenom. Den långa tampen som du har ner till sittbrunnen sitter nog fast i blocket i bommen.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: byta rev / uthallina

Post by Sunnyside59 »

Kanon.
Vet du om blocket sitter långt in i bommen ? Lika brar att byta den också när man ändå är i gång,,,,
Vet du om man skall ha rostfria poppnitar och man skall väl ha på ng medel mor korrosion,, ??

Mvh : Per
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: byta rev / uthallina

Post by mikaelno »

Om jag kommer ihåg rätt är blocket löst inne i bommen så när du öppnar änden är det bara att dra ut. Tampen från sittbrunnen uppgift är att dra i blocket så att tampen mellan rev och uthal spänns.
Ändbeslaget är rostfritt så monell popnit skall användas.

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Sunnyside59
Posts: 70
Joined: Thu 19 Feb 2015, 14:05
Sunwind typ: Sunwind 27

Re: byta rev / uthallina

Post by Sunnyside59 »

En en gång klockrent Micke!
Tackar :D
Janus82
Posts: 2
Joined: Wed 20 Apr 2016, 11:48
Sunwind typ: -

Re: byta rev / uthallina

Post by Janus82 »

Är det någon som vill lägga ut en bild eller principskiss på hur revet/uthalet är konstruerat?

Vi köpte en Sunwind 26 i våras och där har någon tidigare ägare byggt om bommen så att det inte finns någon revlina utan bara en "enkelt" uthal. Det går ju att dra en separat revlina på utsidan av bommen men det blir ju en extra lina som ska hänga och dingla då längs hela bommen så helst skulle jag vilja återställa till originalfunktionen. Dock så har jag inte riktigt förstått än hur det är tänkt att fungera så en principskiss skulle vara väldigt uppskattat.
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: byta rev / uthallina

Post by tksen »

Kika på Benns.se där finns skisser hur det kan se ut.
Alternativt till att ha revlinor på utsidan, är att ha alla i bommen, som det är på en modern bom.
Ta bort rullen i bomnocken, ersätt den med en dubbel eller trippelrulle, och ta både uthal och reven där.
Både uthal och revlina kan man sen dra ut i framändan på bommen och ner mot en rulle vid mastfot.
Det blir snyggt, och inga tampar att trassla in sig i.

2ans rev kan man skita i på Sunwind 26, då seglet är så litet. Man slipper en tamp att hålla reda på.

/ Thomas
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: byta rev / uthallina

Post by MikaelNordlander »

Hej !

Har ingen skiss men det funkar som så att en tamp går från uthalet på bomnocken via ett block inne i bommen till revline utgången där clamcleaten sitter. Blocket har sedan en tamp som går ut via bommen framkant och genom att dra i blocket så spänns uthal resp rev.
Revlinan drar man via revet i seglet ner till bygeln som finns på bommen. När man inte använder revet så låser man med clamcleaten.
När man skall reva så släpper man ner seglet, slår ur clamcleaten, krokar i seglet i framkanten. Halar in revet och sedan upp med storen igen.

Benns singlerev funkar lite annorlunda

Om du skall återställa är nog steg ett att kolla om blocket finns kvar inne i bommen.

/Mikael
Janus82
Posts: 2
Joined: Wed 20 Apr 2016, 11:48
Sunwind typ: -

Re: byta rev / uthallina

Post by Janus82 »

Tack då förstår jag konstruktionen i alla fall.
Det gamla blocket finns troligen inte kvar för uthalet går bara rakt igenom bommen och det låter inte som att något block ligger och skramlar kvar där inne. Dessutom så är det gamla hålet där revlinan ska komma ut täckt med en bit aluminium med ett kindblock på.

Ni som har erfarenhet av originalsystemet: Är det värt att återskapa det eller är det lika bra att dra en separat revlina på utsidan om bommen?
Eftersom det är lite för tungt att dra i ett uthal som inte har någon utväxling så kanske det är bättre att satsa på att bygga in en utväxling till det inne i bommen och låta bli att blanda in revet i den lösningen. Alla åsikter uppskattas :-)
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: byta rev / uthallina

Post by Blues »

Jag köpte nya segel i år till min 26:a, de gamla var skrot. Då investerade jag också i en stackpack.
Uthalet plockade jag bort eftersom det inte fungerade med trippelblock, och ersatte med en kaskadkoppling på tre små block inne i bommen. Skiss på kaskadkoppling finns på nätet. Linorna blev 4 mm Dynema som jag öglesplitsade.
Reven lade jag på utsidan av bommen, drog 1:ans och 2:ans rev i el plast rör längs bommen, från fästet där bak, upp genom seglet, ner till ett kindblock, genom röret och främre kindblock, upp genom seglet och ner till ett brytblock vid mastfoten och sedan tillbaka till sittbrunnen. Där kan jag ta det på vinchen och få bra tryck i draget.
Eftersom jag oftast seglar singlehanded, gillar jag inte tanken att gå upp på däck och haka i främre revlöddran i kroken, allt medan båten har sin egen rodeo.
Jag har båda reven dragna, segelmakaren ville bara göra ett rev, han menade att om 2:an behövs, går man inte ut.
Jag håller med, i princip, men när man väl är där ute, är det rätt kul att kunna ta 2:an också. Jag har varit med om det, så jag vet....
I somras hade vi ett race där det blåste styvt 15 m/s tidvis och 1:ans rev och halv genua var Ok. Sista kryssbenet borde jag tagit 2:an, men det var ett relativt kort ben så jag härdade ut, då var det väl över 20 i byarna, vi krängde 40-45 grader i puffarna så ett rev till hade förbättrat VMG tror jag.
Vi fick stryk på mätetalet av ett par J24or , en Banner 30, samt en spririggad "sillabåt", som sannolikt behövde denna vind för att marschera, dock seglade dom mästerligt.
En Afrodite 25 mastade av, röstjärnen åkte upp genom däcket....
Accenter och annat skräp hade vi betryggande bakom oss:)
Spinnackern uteslöt jag eftersom vi bara var två man ombord, det krävs tre par händer i hård byig vind.
På länsen sick-sackade jag, för att undvika förödande slänggippar, vi hade stadigt 8-9 knop på gps:en.
Det var mitt första hårdvindskör med Blues, andra säsongen.
Hade jag lastat ur allt skräp och ankare, som ryms i akterstuvarna och tömt vattentanken, så hade vi nog klättrat lite grann i resultatlistan.
Det är förödande att segla med tung båt.
Jag vill bestämt avråda från att ha revtampar löst hängande längs bommen, det hade jag på en tidigare båt. Det kostade mig nästan garnityret.
Vi seglade med 1:a revet och slog, gastarna hade inte samlat upp löslinan från 2.a och öglan fångade mig i nacken och tryckte ner mig mot genuavinchen, det var bara nån cm som räddade mig.
Ha det vänner, !
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: byta rev / uthallina

Post by tksen »

Kanske något åt detta hållet? [img]
Rev_uthal_Swede Spars.jpg
[/img]
Post Reply