Byte av bälg

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
johan
Posts: 1
Joined: Mon 27 Mar 2006, 18:23
Location: Göteborg

Byte av bälg

Post by johan »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att byta bälg på 26:an? Det är så otroligt trångt i motorrummet så alla tips mottages tacksamt. Jag har märkt att båten tar in lite vatten och järnringen som håller bälgen är väldigt rostig så jag antar att det är dags för ett bälgbyte.
Jussi
Posts: 7
Joined: Sun 14 Jan 2007, 11:10

Post by Jussi »

Hej Johan,

Bytte bälget för några veckor sedan och hittade bl.a. dessa länkar (den sistnämnda är på finska och gäller S120 drevet). Jag lyfte först ut motorn ur båten efterson den renoverades samtidigt. På så vis var också drevet lättare att komma åt.

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta ... etning.pdf

http://www.markkanen.net/?page=albireo_vetolaite


Mvh,
Jussi
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag planerar också att byta bälg på min Sunwind 26. Den är 26 år gammal så det är väl dags nu... Min kylvattenventil på S-drevet läcker lite vatten, så jag planerar att ta ur motor och hela baletten. Jag antar att det är enda sättet?

/Bengt
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
Jussi
Posts: 7
Joined: Sun 14 Jan 2007, 11:10

Post by Jussi »

Om du har tillgång till en lämplig lyftkran så tycker jag att det blir enklare om du lyfter bort motorn först. Du får på det viset mera arbetsutrymme i motorrummet som är rätt trångt ändå. Jag tycker också att du har större chanser att lyckas bra om du tar hem s-drevet och byter bälgen och kylvattenkranen i lugn och ro. Men om detta inte är möjligt så behöver du inte nödvändigtvis ta ur motorn. I så fall måste du skjuta den framåt minst 5 cm och palla under den så att den står stadigt eller hänga den i en talja som kan kopplas i en tvärgående stadig bräda över ruffluckan. Men det blir trångt som sagt och kräver smidighet och nästan barnmorskans fingerfärdighet ;)

Mvh,
Jussi
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag tänkte dra in motorn i båten på träreglar som jag bygger upp i samma nivå som motorfästena. Jag såg en bild på detta på den finska hemsidan som Jussi tipsade om. Sedan tar jag in S-drevet i garaget och reparerar i lugn och ro. Image
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Nu är bälgen bytt. Jag tog inte ur motorn, utan hängde den i spännband i en regel över ruffluckan. Drevet kunde jag faktiskt lirka ur nedåt. Jag bytte även vattenkranen till kylvattnet på drevet. Det var gjort på en dag. Nu är det bara att hoppas att allt är tätt.
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Post by mikaelno »

En liten fråga. Lossade du bara motorn i bakkant i s-drevet eller lossade du de två främre också.
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag lossade bara det bakre fästet. Bälgen och kranen verkar tät. Tyvärr läcker det någonstans vid impellern. Jag lade packningsmassa på locket till impellern, så där läcker det inte. Jag vet te f:n var det läcker egentligen. :cry: Nåja, det räcker med att pumpa ur kölsvitet efter 4-5 gångtimmar på motorn.
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
spongebob
Posts: 3
Joined: Mon 10 May 2010, 18:50
Location: Huddinge

Re: Byte av bälg

Post by spongebob »

Jag bytte precis bälgen samt hela "växellådan" till S-drevet. Det gick att göra det utan att ta ut motorn. Det är som tidigare sagts väldigt trångt, men efter ett tag blir man lite van att sticka in huvudet i motorrummet. Jag lossade bara det aktre motorfästet, alltså det i drevet, och sedan spände jag upp motorn lite med ett spännband som drog mellan motorns lyftögla och mastfoten. På så sätt slapp jag ha spännband i vägen när jag behövde komma åt i motorutrymmet.

Jag bytte även ut de rostiga bultarna som håller metallringen så att det blir lättare nästa gång. Bälgen var aldrig bytt tidigare, men den såg rätt ok ut ändå trots sina trettio år på nacken.

Det svåraste momentet var nog att plocka ut växellådan med motorn på plats. Det var verkligen på håret att det gick utan att montera bort sötvattenskylning eller annat från motorn.
User avatar
520
Posts: 15
Joined: Fri 16 Jun 2006, 09:35
Location: Torslanda

Re: Byte av bälg

Post by 520 »

Bara som ren nyfikenhet, vad kostar en bälg?
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Byte av bälg

Post by mikaelno »

Ca 2700:-, du kan tex kolla på www.drevia.se

/Mikael
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Post Reply