Diseltank rostfri

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Hans S
Posts: 3
Joined: Fri 23 Mar 2007, 09:30
Location: Stockholm

Diseltank rostfri

Post by Hans S »

Hej jag har en 20 liters plastdunk i babords stuvfack. Med ifyllning direkt i tanken. Skulle gärna vilja ha större samt rost fri tank med däckspåfyllning. Är plastdunken standard ? Hur stor tank har ni fått in i båten. Sunwind 26 med MD 5. Vanlig kantig eller skräddarsydd ?Kom gärna med förslag.
Hans S
sunwind
Posts: 5
Joined: Tue 04 Jul 2006, 09:55
Location: Norrköping

Diesel-tank

Post by sunwind »

Hej!
I min sunwind från 1982 sitter det en skräddar-sydd tank av rostfritt som rymmer 18 liter. Det finns plats för en större tank.
Plockade ur den för rengöring och slangbyte i våras.Det finns ej någon lucka så att man komma in i tanken. Hade ett elände att få ur luften efteråt pga att tanken sitter lägre än motorn. (Man måste suga fram bränslet). Påfyllningen är placerad ovanför tanken, på durken i sittbrunnen.

mvh
Mats /Bam Bam
Chris vB
Posts: 2
Joined: Fri 21 Apr 2006, 08:00
Location: Stockholm/Munsö
Contact:

Post by Chris vB »

Hejsan! Jag har en Sunwind 26:a där jag ersatte den lilla tanken, med en 49liters i plast som jag köpte på Erlandssons-brygga. Placerade den i babords sittbrunsfack som originalet och kompletterade med däckspåfyllning i sittbrunnen, bränslemätare och avluftning utdragen till skrovsidan ovanför "fylllisten". Blev jättebra och plasttank av bra kvalitét skall vara lika bra som rostfritt idag. (Se bara på alla bilar som har plasttank idag). Mvh Christian v.B
spongebob
Posts: 3
Joined: Mon 10 May 2010, 18:50
Location: Huddinge

Re: Diseltank rostfri

Post by spongebob »

Jag kom just hem från båten efter att ha rengjort dieseltanken. Det var mycket skit i den, bakterierna har haft kalas i 31 år skulle jag tro.

Anledningen till att jag rensade var att jag fick stopp i dieseltillförseln efter sjösättningen. Efter att ha blåst med munnen ett par gånger bakåt i ledningarna så fick jag igång tillförseln tillfälligt. Tänkte att det är bäst att göra något åt det hela. Känns bra efteråt att veta att det inte längre är något skräp i tanken.

Min dieseltank är 20 liters ihopsvetsad rostfri plåt. Man kommer åt den om man tar ut allt ur babords stuvfack i sittbrunnen. Bara att hoppa ner och jobba. Tanken är 45 cm lång och har ett triangulärt snitt med två rätvinkliga sidor på 30 cm och en hypotenusa på 45 cm. Tanken vilar fint mot botten.

Det fanns en liten lucka som gick att skruva bort med 10 muttrar. På luckan sitter även avluftning-, matnings- och påfyllningsanslutning. Tyvärr var jag klantig nog att skära mig lite i handen mot de vassa graderna på undersidan av öppningen när jag stack in handen för att rengöra.

Jag passade även på att byta avluftningsslangen och påfyllningsslangen till nya fräscha. Den gamla påfyllningsslangen var stenhård och splittrades i många bitar när jag testade att böja den över knäet bara för att se hur illa det var ställt med den.
Post Reply