Ny generator till MD5an

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
RBS
Posts: 9
Joined: Tue 02 May 2006, 09:14
Location: Gråbo

Ny generator till MD5an

Post by RBS »

Min generator har snart lämnat in, vid laddning så varierar utspänningen upp til 16V, antar att det är spänningsregulatorn, vill passa på att byta till en större generator.

Har någon på forumet bytt till större generator än 35A som var standard till MD5an, har läst på ett annat forum (NF) att 65A funkar med vissa modifieringar.

Vad har ni för erfarenheter?

/Richard
BJohan
Posts: 10
Joined: Sat 05 May 2007, 20:11
Location: Vaxholm

Post by BJohan »

Jag byttetill en ny 35 A i somras. Jag valde att inte montera en större eftersom den större tar ganska mycket effekt från motorn som redan är i svagaste laget. Jag har för mig att jag läste att den tar 1 hk från motorns 7,5 hk.
Nybliven ägare till en Sunwind 26 från 1981
RBS
Posts: 9
Joined: Tue 02 May 2006, 09:14
Location: Gråbo

Post by RBS »

Lämnade in generatorn för reparation - det var laddregulatorn som var kass. Såg att det är en 50A generator så den levererar hyfsat med ström för min motor,MD5C.
RBS
resse
Posts: 1
Joined: Sat 16 Feb 2008, 12:49
Location: Järfälla

Re: Ny generator till MD5an

Post by resse »

Jag har monterat en 70A generator och det fungerar utmärkt.
Den tar hand om mina 4x80amp batterier på ett alldeles utmärkt sätt.

Jag passade också på att byta samtliga kablar på laddsidan.
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: Ny generator till MD5an

Post by Blues »

Jag bytte till en 70 A generator nu i somras, en båtgranne fixade den på skroten för 400 spänn, han är bilelektriker och kopplade in den med skiljerelä, så den fungerar perfekt! Tidigare ägares installation av TWC tog vi bort, samt en strömbrytare för laddning till eller ifrån, höjde tomgången en aning, och det fungerar perfekt.
Lade en solcell på ruffgaragetaket, där vinschar och clamcleats suttit, och kan ha kylen igång kontinuerligt.
Drog om däckslayouten till under sprayhooden.
Post Reply