Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

Köpte en båt med spricka i valken som trappan vilar på. Vidgades under vintervilan på vaggan. Någon har sagt mig att kölinfästningen är lite klen på S20, så att den behöver sänkas väldigt försiktigt ned i vagga innan stöttorna avlastar. Stämmer det? Nu efter sjösättningen har jag en halvcentimeterbred spricka i tröskeln och plasten har lyft sig och släppt i bakkant av kölen strax bakom bakersta kölbultarna som om man gått hårt på grund och det delat på sig och sedan inte gått tillbaka riktigt. Utifrån syntes ingenting. När jag skrapade bort bottenfärgen såg jag endast antydningar till små sprickor i gelcoten. Ingen fukt har trängt in i båten vad jag kan känna med fingertoppen. Så nu funderar jag på om jag bara slipa ner förhöjningen i tröskeln och plasta igen sprickan och förstärka kölinfästningen med ett vinkeljärn som bultas fast i akterbultarna och plastas fast i skrovet. Har någon haft samma problem?
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by OlleB »

Hej Robert
Jodå jag känner mycket VÄL igen detta
Jag gör så att jag hänger hela båten i stöttorna på vintern just för att undvika trycka in inredningen som du beskriver. Tröskeln på min båt har också spruckit och jag har funderat på vad man kan göra åt det hela.
Har du gjort något på din båt ännu?
Jag tror nämligen att det är lite "farligt" att försöka plasta upp något eller sätta vinkeljärn som gör det stumt i botten. Det är liksom att be om problem om man nu går hårt på grund nån gång - jag tänker lite som den sagan om eken och grässtråt.... :D - så är det kanske bättre att det ger efter lite än att det bryts sönder ... :?: :?: :?:
Eller, om man plastar upp några bottenstockar så får man göra det så ordentligt att det inte blir någon takhöjd kvar alls...

Men det vore himla bra att diskutera detta vidare, det är ju inte snyggt det som är
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

Tack för svar. Intressant att veta hur vanligt problemet är. Jag har avvaktat med att göra något för en bekant funderade på samma sätt som du. Förstärker jag fel, kanske det kan bryta sönder mer på andra och ännu sämre ställen än mitt på tröskeln. Å andra sidan rådde en båtbyggare (hobbyverksamhet) mig att forma till en tvärbbalk av divinycell att placera i bakkant köl. Runda av kanterna överst, fästa den med glasfiberspackel som jag även formar en rundning med mot skrovet, och sedan använda epoxy med väv att klä in den med, Epoxyn ska tydligen inte lukta illa så länge och vara 2-3 gånger starkare. Många båtar, bl.a. Albinbåtar, ska en del försäkringsbolag ha krävt att man förstärker de alltför klena kölinfästningarna på. Så jag är villrådig inför hur jag bör göra fortfarande. När jag sjösatte båten gick den vidgade sprickan ihop igen och jag klurar nu på om jag bara ska laga sprickan med glasfiberspackel på baksidan så att tröskeln styvas upp igen så att båten klarar att stå i vaggan utan att fresta på den. Skulle vara väldigt intressant att veta hur hårt/snabbt det gått när trösklarna brustit. Räcker det att sakta stöta på när man stöter i vid letandet efter natthamn eller behövs det att man missat ett grund och går på i ett par knop? Har sedan sist sett ytterligare en S20 med liknande skada. Tröskeln hade klarat sig, men runt förhöjningen vid kölen (under trappan) hade plasten delvis spruckit så pass att vattnet fuktade igenom. Nye ägaren lade bara på lite väv och plastade över innan han sjösatte. Förre ägaren hade kört så ett par säsonger utan att det försämrats enligt honom. (Skulle ju bara trängt in ett par deciliter vid segelturerna) :lol:
Känns inte bra att det är så klent, men är också rädd att förstärka fel /för lite, som kan skada mer än det gör nytta. #-o
Så mina alternativ är nu att laga tröskeln, förstärka tröskeln med inplastad profil på baksidan, förstärka tröskel och bygga balk i kölinfästningens bakkant.
Fortfarande villrådig! [-o<
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by OlleB »

Robert wrote:en tvärbbalk av divinycell att placera i bakkant köl. Runda av kanterna överst, fästa den med glasfiberspackel som jag även formar en rundning med mot skrovet, och sedan använda epoxy med väv att klä in den med
Ja detta tror jag på! I alla fall om man gör tvärbalken lång nog så den avlastar långt ut på sidorna av båten. Jag har själv lurat på att göra nåt sånt, men backat lite för det verkar vara ett styvt jobb, dålig åtkomlighet och att slipa botten därinne verkar inte så kul .... :roll:
Robert wrote:När jag sjösatte båten gick den vidgade sprickan ihop igen och jag klurar nu på om jag bara ska laga sprickan med glasfiberspackel på baksidan så att tröskeln styvas upp igen så att båten klarar att stå i vaggan utan att fresta på den. Skulle vara väldigt intressant att veta hur hårt/snabbt det gått när trösklarna brustit. Räcker det att sakta stöta på när man stöter i vid letandet efter natthamn eller behövs det att man missat ett grund och går på i ett par knop?
Jag är inte helt säker på att en grundstötning gör sönder så mycket (om det inte är en HIMLA hård påkänning,,,) Jag TROR att när den står uppallad på vintern så trycks botten sakta in och bryter sakta sönder tröskeln. Våra båtar är ju ganska platta i bakkanten av kölen så det är nog lätt att den buktar lite när den har statiskt tryck en längre tid
Robert wrote:Så mina alternativ är nu att laga tröskeln, förstärka tröskeln med inplastad profil på baksidan, förstärka tröskel och bygga balk i kölinfästningens bakkant.
Det tycker jag låter som en BRA plan... blir ju nästan sugen att börja med själv ... :-)

Med dessa åtgärder kan man kanske bli av med svajigheten i kölen också. Jag som har min båt hängande på vintern kan lätt 'svaja' kölen med handkraft flera centimeter. Inte för jag tror det gör så mycket åt seglingegenskaperna men det borde ju bidra till materialutmattning i långa loppet.
Och när man ändå ar igång med epoxy och divinycellbalkar.... styva upp akterspegeln också! Ibland tror jag nästan att motorn ska tränga genom och komma in i båten ... [-o<
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

Har tvekat att sätta igång innan jag fått andras erfarenheter. Rostiga bilar och Plastic padding har jag jobbat med, men inte med polyester eller epoxy, så att blanda i härdare och ev."glaskulor", spackla och jobba fort kan jag nog så det räcker hoppas jag. MEN, -den ene säger att epoxyn är bäst för att den är starkare och inte stinker illa så länge och att divinycell har man för att det är lätt att forma, inte för att det ska bli starkt i sig utan att det fungerar som form då det är vecken i epoxybalken man bygger som styvar upp. Näste säger att polyestern är anpassad till divinycell och det rätta alternativet eftersom den tränger in bättre i materialet och gör divinycellen stark i sig. Vem ska man tro på?
Till skillnad från akterspegeln som jag tänkt styva upp med en större marinplywoodskiva än den lilla futtiga som sitter lite svårtillgänglig där nu (har fått en spricka i gelcoten i brytvecket under motorfästet), tycker jag att det är hyfsat åtkomligt för att bygga tvärbalk under trappan, -om det nu räcker att den är c:a 70 cm lång, 5cm bred och 7 cm hög i mitten -och allt lägre eftersom jag sågar bortså att den följer skrovbuktningen. "Knäckfrågan" är om den blir alldeles för liten för att göra tillräcklig skillnad, eller kraftig nog? För att få bra fäste i skrovet hade jag tänkt ta excenterslipen med kanske 120-papper till hjälp, och sedan torka av med aceton. Tänkte mig att slipandet ska gå lätt och problemfritt.
Jag vågade inte låta båten hänga tungt i stöttorna då jag tyckte skrovet trycktes in där fram trots att den stod på kölen! Hur stora är plattorna du använder mot skrovet?
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by OlleB »

Jag ska absolut använda epoxy.
Den är starkare och du har helt rätt i att divinycellen i sej bär ingenting utan all styrka ligger i balken som epoxyn bygger. Kanske har dom rätt som säger att divinycellen är bättre anpassad till polyester men stanken från den när man jobbar med den i trångt utrymme är ju bara för äcklig - det känns som man blir påverkad av det. Epoxyn luktar inte så starkt men man ska ändå använda mask när man jobbar med det.
Och det blir starkt - jag var med och plastade (epoxy) nya förstärkta röstjärn till min brors halvtonnare och det håller! =D> Men visst... den härdar ganska snabbt, men det finns väl två typer tror jag - en lite snabbare som härdar på ca 10 min och en som tar kanske en halv timme på sej.
En 70cm balk som du beskriver verkar ju vara OK ... jag tror det är lite viktigt att balken når ut till där skrovet börjar böja av, för att där blir det ju starkt. Den plana ytan bakom kölen svajar ju lätt och jag tror att man måste ta hjälp av skrovet självt.
Din beskrivning av hur få fäste tror jag är bra... Epoxy limmar VÄLDIGT bra mot gammal polyesterplast (dock inte tvärtom!) så kommer man bara ner till plasten så blir det bra fäste. Jag tror dessutom att man ska lägga mattor ca 20cm på vara sida om balken. Dom första mattorna breda och sedan smalare och smalare mattor ju fler lager man lägger. 6 lager borde räcka tror jag. Det är viktigt att man får till en bra "häl" när man lägger mattorna över divinycellbalken. Mjuka "svängar" ger stark balk.
Attachments
Hur min är uppallad på vintern. Mesta vikten ligger på mina hemsnickrade stöttor som står där jag bedömmar att skrovet är starkt. Stöttorna på sidorna tar inte alls upp stor vikt
Hur min är uppallad på vintern. Mesta vikten ligger på mina hemsnickrade stöttor som står där jag bedömmar att skrovet är starkt. Stöttorna på sidorna tar inte alls upp stor vikt
tn_ARIA 4nov 08.jpg (54.57 KiB) Viewed 19500 times
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

[jag tror det är lite viktigt att balken når ut till där skrovet börjar böja av, för att där blir det ju starkt. Den plana ytan bakom kölen svajar ju lätt och jag tror att man måste ta hjälp av skrovet självt.] Jag misstänker att du har rätt och att den lilla balk jag tänkte mig ger marginell effekt. Eftersom bottnen är så platt skulle man kanske behöva göra två längsgående balkar som korsas av två tvärgående balkar. Kanske kan jag anpassa rutan som blir i mitten av dessa till bottenmåttet på en Porta Potti-variant. (Finns en provisorisk hålad sittskiva med hink under i förpiken, men det är en nödlösning, -i dubbel bemärkelse)
Blir nog att jag nöjer mig med att förstärka tröskeln nu och ta storjobbet efter upptagningen...
Tack för de övriga tipsen. Det här är nytt för mig som sagt och alla råd mottages tacksamt.
Från det ena till det andra, vad upplever du för skillnad sedan du skar bort merparten av den stora skäddan?
Seglade ut för ett tag sedan när ett åskmoln drog över och jag behövde reva storen för första gången. För att kunna knyta ner revöljetten mot bommen i framkant, var jag tvungen att ha stjärnmejsel för att flytta travarstoppet och få ner två travare. Om det inte finns något smartare sätt får man väl sänka travarstoppet inför varje segeltur som kan bli i kuling... Skulle vilja ha någon form av snabblås istället för skruvlås.
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by OlleB »

Robert wrote:Kanske kan jag anpassa rutan som blir i mitten av dessa till bottenmåttet på en Porta Potti-variant.
Men ... inte fasen får du väl in röven därunder... :?: :?: :lol: Jag har en motorbädd under trappan (se bild nedan), vilket ju säkert hjälper till att stabilisera upp den plana botten
Robert wrote:Tack för de övriga tipsen. Det här är nytt för mig som sagt och alla råd mottages tacksamt.
Vi får hjälpas åt, jag är minsann ingen större fena på detta heller
Robert wrote:Från det ena till det andra, vad upplever du för skillnad sedan du skar bort merparten av den stora skäddan?
Det är BARA positivt!! Jag fördjupade ju rodret ca två dm också och jag tycker att båten kan segla fast det kränger för mycket, den lovar inte upp fast man håller emot med rorkulten upp under armhålan. :shock: Nu lyder hon bättre. Samtidigt blev hon ju lite rörligare. Den breda skäddan bidrar ju till att S20 rör sig som en stor båt i sjön - lite sävligt och tryggt. Jag ville få den lite mer "pigg" i vattnet och det tycker jag att den blev, utan att förlora särskilt mycket av tryggheten
Robert wrote:För att kunna knyta ner revöljetten mot bommen i framkant, var jag tvungen att ha stjärnmejsel för att flytta travarstoppet och få ner två travare.
Nä det låter alldeles för meckit ... ibland vill man ju reva snabbt och det bör ju gå lätt. Själv har jag bara ett litet snöre i öglan för spinnakerbommen (och det är där jag sätter upp batterilanternan också) som jag kan dra mellan travarna
tn_DSCN0738.JPG
tn_DSCN0738.JPG (21.63 KiB) Viewed 19488 times
tn_DSCN0739.JPG
tn_DSCN0739.JPG (17.44 KiB) Viewed 19488 times
Attachments
Tröskeln och motorbädden sedd rakt uppifrån. Man skymtar en kölbult och det är väl mellan bult och bädd som man skulle kunna lägga en balk tvärs
Tröskeln och motorbädden sedd rakt uppifrån. Man skymtar en kölbult och det är väl mellan bult och bädd som man skulle kunna lägga en balk tvärs
tn_DSCN0742.JPG (36.21 KiB) Viewed 19488 times
Den trasiga tröskeln och motorbädden (för en VP) under trappan
Den trasiga tröskeln och motorbädden (för en VP) under trappan
tn_DSCN0743.JPG (27.55 KiB) Viewed 19488 times
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

Så här har en bekant med S20 byggt en balk av epoxy och tjock väv avsedd för modellbyggen (istället för det tunna "myggnät" som ofta medföljer)

Image
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

Trodde jag skulle lyckas få in en bild nu när jag lagt upp några på MSN när det inte gick att klistra in dem. Hur gör ni som kan?
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by OlleB »

Robert wrote:Trodde jag skulle lyckas få in en bild nu när jag lagt upp några på MSN när det inte gick att klistra in dem. Hur gör ni som kan?
Det är ganska lätt ... under området man skriver i finns en flik där man kan bläddra fram till bild man har på datorn. (se bild)
Du behöver alltså inte ladda upp den till MSN eller nån annan stans på nätet. :idea:
Innan du trycker på SEND (eller SUBMIT eller vad det nu står...) så glöm inte klicka på den lilla knappen med INLINE för bilden. Då hamnar bilden i det du skrivit - kan vara käckt :-)
Attachments
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (79.06 KiB) Viewed 19464 times
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Robert
Posts: 10
Joined: Mon 11 Aug 2008, 13:12
Location: Nävekvarn

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by Robert »

Så här förstärkte en bekant sin tröskel med en drygt meterbred balk byggd av epoxy och tjock väv avsedd för modellbyggen.
Så här förstärkte en bekant sin tröskel med en drygt meterbred balk byggd av epoxy och tjock väv avsedd för modellbyggen.
Kopia (2) av P1030658.JPG (58.38 KiB) Viewed 19457 times
P1030656.jpg
P1030656.jpg (58.05 KiB) Viewed 19457 times
Min egen tröskel förstärkte jag med två aluminiumprofiler monterade i glasfiberarmerad stålplast.
Min egen tröskel förstärkte jag med två aluminiumprofiler monterade i glasfiberarmerad stålplast.
Kopia av P1030661.JPG (56.44 KiB) Viewed 19457 times
Hur tror du det skulle vara om ni med motorbädd byggde ihop den med tröskeln så att de byggs ihop till en enhet?
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spricka i tröskeln under trappan i S20!

Post by OlleB »

Robert wrote:Hur tror du det skulle vara om ni med motorbädd byggde ihop den med tröskeln så att de byggs ihop till en enhet?
Snyggt jobb din bekant gjort! :-) Jag blir ju sugen att göra nåt sånt själv! Tack för idén o bilderna
Jag tror det är en bra idé att bygga ihop en förstärkning med motorbädden, men också - att som din bekant gjort - bygga ut en avlastning långt ut åt sidorna.
Tror jag i alla fall ... :-)
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Post Reply