Säsongens sista segling ?

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Säsongens sista segling ?

Post by mikaelno »

Var ute på en tur idag och hösten kändes i luften men det var en härlig vind så det blev en tur ut till klubbholmen Nabben. För er som inte vet så är det Karlstads Segelsällskaps uthamn ca 5 distans från Karlstad. Vägen dit var en lång skön kryss över Sätterholmsfjärden. Inte riktigt nöjd med segeltrimmet får inslag i storen så jag har lite att jobba på.
Nån som har något tips ?
Väl framme vid ön så blev det lunch och lite slapptid. När det var dags att dra sig hemåt tornades mörka regn moln upp. Hade ingen större lust att stå i hällregn och sedan blöta segel så istället satte jag upp segelkapellen och sittbrunnstältet men lät det var öppet på sidorna. Funkade helt kanon att gå för motor med tältet uppe, segla kan man glömma då storskotet sitter ivägen. Sikten blir lite dålig då man bara har plastrutor men det gick bra, körde med plotter och autopilotens fjärrkontrol så jag kunde sitta direkt vid nedgången.

Tyvärr är det väl dags att plocka i ordning för avmastning och upptagning, jag önskar att sommaren var längre. Det börjar också bli dags att fundera på förbättringar till nästa år och överst på listan står nya rutor. Som vanligt finns det fler saker som ett peke med stege vore inte dumt, rodkick låter som en bra investering, gennacker och varför inte en ny fock till rullen (den jag har nu har pistolhakar så den kan jag inte använda).
Ett måste för nästa år är ny propeller den gamla folding propeller i järn har nog gjort sitt och kuggar fel ibland. Fär väl köpa en ny i brons men de är inte heller billiga.

Ha en skön höst snart är det vår igen
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Säsongens sista segling ?

Post by OlleB »

NEJ ... SÄG INTE SÅ !!!
Men jag antar att du har lite rätt ändå, hösten känns tidig i år, eller inbillar jag mej? Jag minns ju att jag seglat i Bohuslän i september i shorts o t-shirt men det var kanske DET som var extremt.... :roll:

Jag var själv ute i lördags - en jättefin dag!! Jag får också inslag i storen vid dikt bidevind men tycker inte det gör så mycket för seglet drar ju nästan inget vid masten. Huvudsaken är väl att focken står bra och att vinden släpper från storens akterlik (raka telltales).

Visst kan och ska man trösta sig lite i höstdunklet - och den tråkiga avmastningen och omhändertagandet av allt man har i båten - med att planera nästa års projekt. Jag ska försöka få till kork i i sittbrunnen och om det blir lyckat läggs kork på däcket också. Vidare lite smådetaljer som GPSens upphängning mm, och varför inte en inredning i stuvutrymmena i sittbänkarna... nu är det lite av "svart hål" ... mycket går i men blandas så man vet inte var nånting finns :shock:
Tänkte också följa upp tråden jag skrivit en del i - om plastning av förstyvningsbalk för kölen - med att faktiskt göra nåt! :-)
Peke har jag också funderat på, sedan jag flyttade fram förstaget så är det lite trångt vid näbben.

Sen har man ju lite mer "svåra" planer som att plasta upp en rak stäv (2 dm längre vattenlinje och slankare förskepp) och att vända häcken från positiv till negativ (eller om det var tvärtom ... :?: ) för att försöka göra ett lite bättre vattensläpp.... det skvalar ju så man riktigt HÖR hur det bromsar ! :lol: :lol:
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Säsongens sista segling ?

Post by mikaelno »

Ja nu var det definitivt slut då masten plockades ner i kväll och snart skall hon upp på land också. Har just läst Lyckan är ett sommarskepp, boken rekomenderas för den som vill drömma om långsegling.
Ha en bra vinter
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Post Reply