Bomuthal

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Bomuthal

Post by mikaelno »

Vet inte om det är samma lösning på alla Sunwind26/27 vad det gäller bomuthal och revning men på min 27'a så är det en tamp ut från bommen som används både till att reva och uthal. Verkar vara någon typ av block i bommen. Tycker systemet funkar ganska dåligt vad det gäller uthal och man kan inte heller reva från sittbrunn.
Har gått över till lösfotad stor men är inte nöjd med att kunna trimma uthalet så nu undrar jag om någon annan har någon bätter lösning på detta ?
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bomuthal

Post by OlleB »

Va? EN tamp för BÅDE rev och uthal :shock: :?: :?: Hur fungerar det ... alls?
Själv byggde jag om min bom så att jag har 4:1 block inne i bommen till uthalet och "direktdrivet" rev som går från bom, upp i seglet, net till bommen där det bryts och går fram till masten så jag får ner revlinan till mastfoten och kan reva från sittbrunnen. Funkar gôrbra tycker jag ... :)
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Lasse M
Posts: 17
Joined: Wed 08 Nov 2006, 11:53

Re: Bomuthal

Post by Lasse M »

På vår 26:a har vi samma lösning som OlleB. Bomuthalet löper inne i bommen och revlinorna utanför. Är dock tveksam på om det är någon utväxling alls på bomuthalet då det är väldans tungt och svårjobbat. Revlinorna är endast dragna så att det påverkar akterliket och vid revning måste vi upp på däck och kroka fast revöglan. Borde ändra detta, men då det sitter en "travarspärr" i mastens likränna så blir det lite krångligare.

Lasse
Post Reply