Byte av förfilter?

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Byte av förfilter?

Post by panton »

Hej!
Hur skall man byta förfiltret till motorn. Alltså är det bara att ta bort det och lägga dit det nya och sedan lufta motorn? Fungerar det så?
Är lite skeptisk eftersom jag antar att dieselslangen till förfiltret kommer att tömmas när jag öppnar förfiltret. Kommer luftningen sedan att orka suga diesel igen från tanken och fylla slangarna och filtret?
Huvudfiltret bytte jag i höstas, men förfiltret vågade jag mig inte på :o
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Byte av förfilter?

Post by Micke H »

Vilken motor är det i 27:an? I min 26:a är det MD5B och där är två filter, CAV=vattenavskiljarfilter och finfilter som kommer sen. Jag brukar byta båda och sen är det bara att lufta vid finfiltret med hjälp av pumpen så fungerar det. Jag ska inte lufta vid CAV-filtret enligt handbok. Möjligen har du MD5C och då skiljer det kanske en del mot min.
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Byte av förfilter?

Post by panton »

Hej!
Det är en Volvo Penta 2001. Det är just vattenavskiljarfiltret som jag undrar över, finfiltret har jag bytt. Antar att det är samma procedur dock.
Tack!
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Byte av förfilter?

Post by panton »

Jep, var inne på Volvo Penta och köpte en ny termostat, den gamla rostade sönder :)
Frågade även om bytet av förfiltret och det är nog bara att byta det och sedan lufta som normalt... man får nog pumpa en del -var försäljarens kommentar, men det går.
Trevligt veckoslut!
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Byte av förfilter?

Post by mikaelno »

Man kan lufta genom att fixa övertryck i tanken också, ta tex jolle pumpen, lossa avluftningslangen till tanken och anslut pumpen. Pumpa lite försiktigt det är inte bra men för mycket tryck. Lossa avluftningsskruven och så funkar det av sig själv.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Byte av förfilter?

Post by panton »

Hah, detdär var nog klurigt, tack för idén!
Skall se vad som fungerar bäst.
-Peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Byte av förfilter?

Post by panton »

Bytte förfiltret i slutet på sommaren. Eftersom dieselslangarna blev helt tomma under operationen så var nog luftandet ett helt kapitel för sig. Men fick det att fungera bra så att jag släppte på kompressionen i motorn och snurrade runt den med startmotorn, nog fick den snurra länge innan filtret var fullt och det kom diesel från luftskruven.... Skulle alrdig ha orkat pumpa detta för hand.
-peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
Post Reply