Volvo Penta 2001

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Volvo Penta 2001

Post by illmaje »

Är det nån som har problem med att få sin VP 2001 igång? Har en från 1987 och har gått igenom de flesta möjliga orsakerna, med fackmän. Det kommer diesel ur insprutaren och generatorn drar fint, påstår dom. Filtren är bytta, likaså dieselslangarna (satte samtidigt avstängningskranar vid tanken och efter förfiltret), handpumpen bytt (kostade 150 euro plus ett rör för 90 euro!), insprutaren och motorns pump putsade.
Jag får hålla i startnyckeln i 1-2 minuter(!) före varven lite tvekande börjar ta fart. Det lär inte vara normalt. :? Värst är det vid kallt väder.
Till sist sade fackmannen att det verkar som om motorn inte uppnår tillräcklig kompression - det kan alltså vara själva kolven (eller kolvringarna?) som inte är helt tät i cylindern. Först när motorn blir lite varm så räcker kompressionen för att få igång motorn? Så till näst skall kolven ut. En ny lär kosta c. 500 euro.
Snart blir det billigare att skaffa en nyare motor. Förslag?
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: Volvo Penta 2001

Post by tksen »

Var den likadan INNAN du satte dit bränslekranar och annat?
Jag hade likadant på min Bukh (samma motortyp) efter 2 års svärande kom jag på att kranen vid tanken drog in tjuvluft.
Kunde mala 2 minuter lätt. :wink:
Om du har en genomskinlig returslang kan du kolla om det kommer luft tillbaka från motorn.
Annars är startgas i SMÅ mängder rena mirakelmedlet, för mycket och det knackar rejält i motorn.

/Thomas
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Volvo Penta 2001

Post by illmaje »

Nu har jag då äntligen fått nån att kolla ordentligt på motorn! Topplocket är loss! Och skall nu provtryckas (för att se om ventilerna håller tätt, antar jag) hos Porvoon Diesel här i Borgå.

Kompressionen mättes inte alls i båten, via insprutaren, som jag tänkt. Servicekillen kunde nämligen lätt dra runt motorn med en fast nyckel på drivremmens hjul! Ingen kompression att tala om alltså!

Antagligen förklarar den här bilden av de sotiga avgas- och insugningsventilerna (med korrosion i kanterna på topplocket kring ventilerna!) varför det inte blir nån kompression! Hoppas putsning och slipning av ventilerna skall råda bot på motorns problem!!
Attachments
VP2001 topplock. Ventilernas undersida.
VP2001 topplock. Ventilernas undersida.
013.jpg (63.45 KiB) Viewed 11801 times
illmaje
Posts: 16
Joined: Thu 17 Jun 2010, 09:13

Re: Volvo Penta 2001

Post by illmaje »

Nåja, topplockets ventiler putsades (inte hos Porvoon diesel, det var fel.). Det behövdes säkert. Men, dagen före (såklart!) sjösättningen 30.5. skulle då motorn ihop igen, men startade inte! Sen mättes då äntligen kompressionstrycket och det låg på 11 bar. Det skall vara 20-25 bar för att dieseln skall explodera, har jag förstått. Så, då skulle då motorn ut. Det var kolvringarna som var utslitna - tydligt glapp enligt montören Tomas Westerlund på W-Elektro. Volvo Penta kunde inte leverera nya ringar nu under semestern (typiskt, eller vad?), så Tomas fixade själv nya. Nu lär den starta snabbt och bra. Fattas bara att imorgon(?) lyfta motorn tillbaka i båten. Gissa om jag har mardrömstankar om hur linor brister, motorn faller med ett brak i sjön m.m., m.m.! Lite som på klubbens första sidas videor (grymma saker!). Så håll tummarna för mig och motorn, tack. Måtte detta dryga ett års motorprojekt snart vara över!

Jo, annars. Eftersom båten ju måste i vattnet, bort från stadens vinterförvar, så måste jag ju ha nån motor att ta mig ut från Borgå å med, till BSS brygga vid Emsalö bro. En timmes färd. Hade bara vår gummijolles kortriggade 2,5-hästare, så det fick bli den. Skruvade med hjälp av Hannu Rimaila (tack Gud för den karln! Hannu har hjälpt mig förr - se Tips&tricks, Renovering: Byte av roderlager) fast ett fäste för min utombordare. Fästet blev bra. Men, att använda en liten utombordare, utan backväxel och med alla reglage där nere bakom båtens aktern, är inget vidare då man t.ex. skall backa ut från bryggan i lite motvind. Saaaatan! (Ursäkta). Inte är det lätt alltid... :x
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Volvo Penta 2001

Post by mikaelno »

Håller tummarna att du får fart på motorn och en härlig semester :D
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Post Reply