Penta MD5, startar en gång

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
madicken
Posts: 13
Joined: Sun 08 May 2011, 18:30
Sunwind typ: Sunwind 26

Penta MD5, startar en gång

Post by madicken »

Sittter med en MD5:a som jag bytte finfilter på i höstas. Brände 20 timmar på att lufta motorn (med hjälp av md5 for dummies) innan den brummade igång.

Nu inför sjösättning så går den inte igång, luftar enligt konstens alla regler (hoppas jag) och motorn går igång. Hör den nästa en minut utan problem och stänger av. När jag efter en kopp kaffe försöker starta den igen så går det inte....

Någon som varit med om något liknande? Det borde inte vara något mekaniskt fel tycker jag då den går efter luftningen...

Känner en stresskrypa på mig så om npgon har ett bra tips så tar jag tacksamt emot det :-)

//Jörgen
madicken
Posts: 13
Joined: Sun 08 May 2011, 18:30
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Penta MD5, startar en gång

Post by madicken »

Inte så många läsare här.

Hursomhelst så har jag efter en lång kväll till med den trilskande motorn så tog jag loss bränslepumpen för att titta märmare på den. det kändes som om det var lite klen i pumpfunktionen så jag tog med den till micabmarin.se för att se vad dom hade för åsikt. Dom sa direkt när dom klämt på den att den var helt slut som artist. En ny inhandlades för en 1000-lapp och i kväll ska den monteras.

Det borde nog lösa mina problem, får se. Rapporterar när det är klart :-)

/Jörgen
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Penta MD5, startar en gång

Post by panton »

Hej!
Jo berätta hur det gick. Det är alltid intressant att höra vilka problem som har vilka symtom!
-peter
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Penta MD5, startar en gång

Post by mikaelno »

Hej !

Eftersom motorn funkade innan du bytte filter och luftade är jag väldigt säker på att problemet är att du får in luft.
Låter långsökt att förpumpen spökar då den inte startar efter att du har haft igång den.
Högtryckspumpen borde ha bränsle så det räcket att starta utan matarpumpen.

Matarpump problem brukar vara mer att det inte kommer fram bränsle överhuvudtaget eller motorn inte orkar gå fullt.
Pumpen kan också ta in luft och då kan motorn gå att köra en stund, tomgång väldigt länge.

Jag tror du får in luft efter att du stänger av, kolla att alla luftningställen är åtdragna.
Ibland måste man lufta sista delen genom att öppna vid spridarna och köra startmotorn, högtryckspumpem är svår att lufta ur helt.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Penta MD5, startar en gång

Post by Micke H »

Jag misstänker också att du får in tjuvluft någonstans. Det är ju en nervpåfrestande konstruktion med det där finfiltret med sin insats(om du inte har spinonfilter). Själv har jag misslyckats många gånger med just finfiltret, då med gummitätningen. Har jag fått det ordentligt tätt brukar det dock aldrig vara mer än några minuters jobb att lufta. Jag läste någonstans att förfiltret inte ska luftas om man har fall på bränslet utan bara vid finfiltret. Eftersom jag anser att detta är ett vårjobb så kommer jag att göra detta först efter hon är sjösatt för att slippa nervositeten om motorn ska starta. Tätt bränslesystem och bra spänning på batteriet, sen är det inget som hindrar min gamla MD5 att starta! Och snart är det äntligen dags!! :P
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Penta MD5, startar en gång

Post by mikaelno »

Jag byter olja och oljefilter i motorn på hösten, drevet byter jag olja på våren, bränsle filtren byter jag efter sjösättningen.
Brukar funka bra men i somras trodde jag motorn gav upp, började rassla i motorn och den gick ner i varv och dog.
Gick knappt att starta igen och sedan inte alls. Trodde högtryckspumpen givet upp, seglade hem och gav mig på motorn några dagar senare och det visade sig var luft i högtryckpumpen som var problemet.
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
madicken
Posts: 13
Joined: Sun 08 May 2011, 18:30
Sunwind typ: Sunwind 26

Re: Penta MD5, startar en gång

Post by madicken »

..
Post Reply