Nytt försegel

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Nytt försegel

Post by hwal »

Har idag en rullgenua som är gammal och sliten. Så till nästa säsong måste jag införskaffa ett nytt försegel.
Frågan är bara vad man skall välja till en Sunwind 26
Skall jag ta en 110-fock eller satsa på en ny genua

Någon här på forumet som bytt försegel och vad har ni då valt ?
Tacksam för förslag eftersom jag är ganska ny Sunwindägare och seglare.
En fock borde ju vara lättare att hantera men förlorar man mycket i fart om man går ner från en genua
Har båten enbart för nöjessegling och tävlar inte i klubbseglingarna
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Re: Nytt försegel

Post by panton »

Sunwindarna är båtar som behöver rätt mycket vind och kraft för att nå upp till sin potential - mycket segel.
En fock är bra i hård vind, men för skärgårdssegling där det oftast inte blåser hårt så tycker jag att en genua är bra. Har både genua på 150 och 140 % samt en 100 % fock. På kappseglingarna använder vi 150 % genuan (laminat) ända tills det är dags att byta till focken (laminat), det blir nästan först vid över 10 m/s. Tills dess planar vi ut seglen /revar storen, men genuan behövs.
140% genuan är en rullgenua (dacron) och används på semesterseglingarna för lätthetens skull, men då märker jag att redan i lite lättare vind så skulle jag villa ta fram den större genuan för att få fart.
Med focken tappar man mycket fart när det lättar, speciellt om det går ens lite sjö så räcker inte kraften att ta båten genom vågorna, redan i 9 m/s och svår motsjö så faller farten till närmare 3,5 knop med focken, med genua kan man tugga på i stadiga 5-5.5 knop (kryss).
Vissa tycker att focken är lättare att hantera, i tex slagen, men själv tycker jag att eftersom båten är rätt liten så är det inte så mycket att skota in ändå.
För nöjessegling skulle jag satsa på en ny möjligast stor rullgenua som går att reva när det brallar på.
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Re: Nytt försegel

Post by hwal »

Tack för dina synpunkter. Värdefullt
Så det kanske är denna offert jag skall gå på

Rullgenua Comfort Class Cruising Dacron ,Crosscut dacron 240 g och en yta på 18.0
Kompensator och vitt UV-skydd
Skall tydligen vara revbar också

Walle
stockankare
Posts: 5
Joined: Mon 27 May 2013, 08:30
Sunwind typ: 26

Re: Nytt försegel

Post by stockankare »

Har du fått något pris på den?
hwal
Posts: 19
Joined: Fri 15 Nov 2013, 14:47
Sunwind typ: Sunwind 26
Location: Motala

Re: Nytt försegel

Post by hwal »

stockankare wrote:Har du fått något pris på den?
Uk Syversen vill ha 13080:-
Har fått in lite olika offerter men de flesta ligger runt 13000
Ytan varierar lite men enligt Doyle så beror det på vilket beräkningsprogram segelmakaren använder
har fått olika storlek från alla fyra.
Från ca: 16 m2 till 18,5 m2
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: Nytt försegel

Post by tksen »

Har just förnyat mina segel idag, Beställt en svindyr rullgenua på ca 155% (26 kvm) som är skuren max vad båten kan ta i förlik och underlik.
Storseglet blev nytt i våras med större akterrunda och fulllattor.
Då jag verkligen vill ha driv i båten i lätta vindar och kunna behålla genuan vid hård kryss så var jag tvungen att byta ut den gamla, då den ramlade ihop i lätta vindar. Måste tyvärr vänta till våren innan det blir utprovning.

http://uksyversen.com/material-design/xdrive/

/Thomas
Post Reply