Det droppar från MD5an

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Det droppar från MD5an

Post by Blues »

Jag har en SW 26/80 nr 339.
Inköpt förra sommaren och hade stått på land ett par år.
Martec färskvattenkylning installerad av tidigare ägare.
Maskinen går bra, lite trögstartad, men sedan går den.
Problemet är att det droppar, så sakteliga, vatten, på styrbords sidan, strax innan anslutningen till S-drevet.
Sjövattenpumpen avmonterad och försedd med ny packning och impeller samt pinwings. Den är tät.
Alla slangar är täta.
Ändå är det fuktigt under sjövattenpumpen, färgen är bortflagnad,sedan gammalt, under pumpen samt på styrbordssidan av motorn, längre ner.
Det förefaller som vatten penetrerar metallen och droppar sakta ner.
Hur är detta möjligt?
Finns det kylkanaler i aktersta biten av motorn,innan anslutningen till S-drevet?
Om så är fallet, hur fixar jag det?
Måste jag lyfta fram, och ev. ur motorn, för att fixa?
Fick fylla på färskvattenkylningen i går, skall kolla i morgon mängden som återstår, körde 5 timmar fullgas igår, i tung sjö och kuling framifrån. Gjorde 2 knop som bäst, med sjön på låringen.
Översvämningslarmet gick varje 1,5 timme och det var ca 8 tag på länspumpen så blev det tyst.
Klart är att vatten läcker in i båten, sjövatten eller färskvatten, vet ej.
Har någon haft detta problemet, och löst det, är jag evinnerligen tacksam för förslag.
SW 26, 339 Blues
Göran Persson
Vejbystrand
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: Det droppar från MD5an

Post by Blues »

Det löste sig efter kontakt med experter, packboxen, den yttre, på pumpen var dålig, bytte båda, 150 spänn.
Hur jag återmonterade pumpen beskriver jag i min lilla artikel " trångt att serva motorn" eller vad jag rubricerade den.
Bra blev det i alla fall!
Blues
Micke H
Posts: 32
Joined: Sat 29 Sep 2007, 20:15
Location: Tormestorp

Re: Det droppar från MD5an

Post by Micke H »

Nu i sommar har jag också fått ett läckage som jag inte fattade var det kom ifrån. Två gånger fylldes kölsvinet och efter jag länsat den andra gången torkade vi helt torrt innan vi lämnade båten. Hade det varit blött nästa helg så hade ju båten läckt in vatten någonstans tänkte jag. Dock var det gudskelov snustorrt. Då insåg jag att det hade med motorn att göra, startade den och lät den gå en god stund men kunde inte se något vattenläckage nånstans. Inte förrän jag tittade i bb stuvfack i sittbrunnen. Det strilade vatten från avgasslangen precis vid avgasröret. Jag försökte täta med vulktejp men det gick inte. Nu i helgen tog jag bort slangen efter en massa svordomar och skrapsår. Det är, precis som alla vet, inte så lätt att nå längst in i motorrummet och jag ville inte göra hål i stickkojen om det inte var alldeles nödvändigt. Men, slangen där det läckte var stenhård och hade porer som orakats av den väldigt rostiga ståltråden som löper i hela slangen. Det kan vara dags att kolla denna slang nu för alla som inte redan bytt den. Gummit håller inte för alltid tyvärr. :(
Post Reply