Loggen

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Loggen

Post by Blues »

Förra säsongen, min första med båten, visade det sig att Sumloggen från 1980, inte ville fungera. Jag utgår från att det är wiren som har lagt av. Den finns inte att köpa längre, sägs det.
Kan man tänka sig att någon hastighetsmätarewire till bil kunde tänkas fungera?
Jag har så klart GPS som ger mig fart över grund, men i mina sydliga vatten är ström en faktor att ta hänsyn till.
Jag har letat på nätet efter loggar, men alla är tydligen GPS baserade, och det har jag redan.
Jag är tacksam för tips, innan jag sjösätter i mitten eller slutet av april.
Jag vill ha en "gammal" hederlig, mätare av vattenströmningen, antingen en med "skruv" eller indragbar paddel, som jag hade på Expressen.
Där kan man se speeden på surfarna också! 15,2 hade jag som bäst med Expressen!
Med den loggade jag styvt 5 knop, fart genom vattnet, för spinnaker längs danska norra Öresundskusten, och blev omkörd av öronmaneterna ett par meter under kölen.
När vinden dog ut lite senare, på kryssen söderut, ankrade jag, och ryckte ifrån hela fältet! Dom försvann ut i Kattegatt.
Dock, det var bara att bryta, dra igång snurran och köra hem. Nix mer vind den dagen.
Så kan det vara.
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Loggen

Post by MikaelNordlander »

Loggar finns det med padell men bara digital vad jag kan se. Skall du ha en analog får du nog renovera din gamla.
Kolla vad som är fel, lossa wiren på instrumentet och låt någon snurra på givaren och se om wiren snurrar.

Kommer inte ihåg om jag har kvar en gammal sumlogg men isåafall utan givare och wire.
/Mikael
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: Loggen

Post by Blues »

Jag letade länge och väl efter en logg med paddel, som ger fart genom vatten, inget resultat,alla de "stora" har bara gps loggar.
Men trägen vinner.
BåtAccenten i Skogås hade en NASA med paddel för 2695:- + frakt 49:-
Kan tydligen även fås med ekolod, men det har jag redan.
Kan kopplas till NMEA eller repeater!
Nu kommer jag att kunna se både fart över grund och strömhastighet!

bataccenten.se
Var Skogås ligger har jag inte en susning om, men jag monterade den idag och sjösätter på lördag!
Den gamla med fungerande instrument och wire men kass propellerskruv ligger till försäljning för 200 spänn, om någon saknar något.
Göran
Blues af Vejbystrand
Post Reply