Matarpump MD5

Det är ju det som får det att hända ... :-)

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Matarpump MD5

Post by Blues »

Inför årets torrsättning kollade jag oljenivån i maskinen.
Jag fann att den stigit ca 15 mm över toppnivån!
Konsulterade MD5 för Dummies, fann att det måste bero på läckage av diesel från matarpumpen in till vevhuset.
Demonterade matarpumpen och undersökte noga. Fann inga fel, men, oljenivån hade stigit!
Maskinen har gått bra under sommaren, kanske lite tjurig ibland.
Kollade nätet på reservdelar och fann att ett nytt membran kostade 1295:-
Kollade vidare, en helt ny pump för 895:-!
987:- ink frakt! Gissa vad jag valde.
Marin Express i Lysekil.
Beställde via nätet och fick leverans ett par dar senare!
Den är en pirat men passar perfekt.
Originalet har utgått.
Monterade, luftade, baggis, manuell pumpning var 1000 gånger enklare än förr, rovan sprang igång som aldrig förr.
Dummies bibeln säger att en pump bör bytas efter ca 10-12 år. Min maskin är 35 år gammal och det fanns en gammal pump med i reservdelslådan.
Det var nog dags att byta!
Exakt hur dieseloljan kan läcka in i vevhuset har jag inte riktigt förstått, där är två avrinningshål på den gamla pumpen, saknas på den nya, men tydligen räcker ett mikroskopiskt läckage i membranet för att sakteliga fylla på oljenivån i vevhuset och späda ut smörjoljan.
När det nått en kritisk gräns går oljan upp i cylindern och motorn börjar rusa okontrollerbart, tills den rasar ihop eller man får stopp på den.
Kolla oljenivån, och pumpen om den nått kritisk ålder, så ni slipper gå på pumpen :)
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: Matarpump MD5

Post by MikaelNordlander »

Nä ingen lagar något idag utan man köper nytt men som sagt en pump slits säkert mer än bara membranet så lika bra med en ny, bytte min matarpump för några år sedan men då var det pga att den tog in tjuvluft.
Post Reply