S29 - Centrumlyft

Släpp loss kreativiteten - på inredningen.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
tillfreds
Posts: 3
Joined: Fri 28 Apr 2006, 12:11

S29 - Centrumlyft

Post by tillfreds »

Har testat centrumlyften på min S29 vid årets sjösättning.
Det gick bra, men båten var lite aktertung. Fick lägga en tamp i akterstagsfästet till lyftkroken och vincha den i våg, det gick bra.
Aktertung gör ju inte så mycket vid sjösättning, men vid torrsättning blir det dålig precision om den lutar bakåt. Min båt har en svag lutning åt babord när den ligger i vattnet och så även vid lyftet, vilket ev. kan bero på att järnkölen är ngt asymmetrisk. På min båt är det mer spackel på styrbord sida av kölen-->förskjuten tyngdpunkt-->båten lutar. Man kan göra på samma sätt, strama från kroken till vantfästena och vincha. Man ska tänka på att ha en lång lyftstropp så att vinklarna för "stramningen" blir så små som möjligt. Även om båten flyter rätt bör man nog ändå sträva i sidled eftersom det inte finns nån styrning för stroppen i takhålet.
Till saken bör också nämnas att jag vid lyftet hade fylld dieseltank, ankare mm i stuvfacket i sittbrunn och tom vattentank. Fylld vattentank gör nog mycket för bättre balans.
Om det är nån som undrar mer, kan jag nog åstadkomma en skiss.
/Micke/S29 - Tillfreds
S29-84
webmaster
Posts: 46
Joined: Sun 26 Feb 2006, 19:21
Location: Karlstad, Sweden
Contact:

Har testat centrumlyften på en S29

Post by webmaster »

Jag försökte lyfta i höst men fick slagsida ( babord ) och baktung lika dant här så var diseltank full och tom vattentank.

Är det fler som har testat centrumlyften och ev. fått kontroll på båten eller har fler förslag på hur man kan lösa detta med centrumlyften för en S29

MVH webmaster :?
Post Reply