Vilken däckslucka har ni valt när ni bytt?

Släpp loss kreativiteten - på inredningen.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
sunwind27
Posts: 13
Joined: Mon 07 Aug 2006, 21:28
Location: Mölndal

Vilken däckslucka har ni valt när ni bytt?

Post by sunwind27 »

Hej

Jag har försökt täta min däckslucka men gått bet. Skruvarna var sönderdragna av tidigare ägare och den läcker trots att jag lagt Silkaflex. Jag funderar på att byta lucka på min Sunwind 27.

Har någon något förslag på en bra lucka som passar?

Lars
E-mail
Posts: 9
Joined: Sat 11 Nov 2006, 18:44
Location: Helsingborg

Post by E-mail »

Hej har klippt ut ett gammalt svar:
Båt: Sunwind 27 Â

J & K Hermansson

Hej Vi läser att det är några som har valt att renovera sin Houdini-lucka. Vi har valt en annan lösning, nämligen att ersätta hela luckan inkl ytterramen med en utbyteslucka. Det finns en lucka av fabrikat Moonlight (554949 M98) som har exakt samma mått som den befintliga luckan. Den är ingen lagervara men går att beställa av ex Sleipner AB. Vi håller som bäst på med att montera den nya luckan, verkar passa perfekt. Luckan ger dessutom båten ett modernare intryck.


_________________
- Andreas
Administratör, Sunwindklubben.se

Hoppas den passar.
Jag har en fråga passar denna lucka på en Sunwind 26???
Emil Paulsson
E-mail
Posts: 9
Joined: Sat 11 Nov 2006, 18:44
Location: Helsingborg

Re: Vilken däckslucka har ni valt när ni bytt?

Post by E-mail »

Efter många års problem köpte vi luckan (monlight), monterade den i en Sunwind 26.
När vi tog bort den gamla verkade det vara lite tätningsmassa mellan luckan och däcket.
Det var troligtvis där det läckte på vår båt, prova med ny massa innan ni handlar en ny dyr lucka.
Monterat och klart med en ny lucka. Den fungerar perfekt.

MVH E-mail
E-mail
Posts: 9
Joined: Sat 11 Nov 2006, 18:44
Location: Helsingborg

Re: Vilken däckslucka har ni valt när ni bytt?

Post by E-mail »

Luckan vi monterade en Moonlight (554949 M98)för 6 månader har fungerat perfekt!
Mvh E-mail
User avatar
OlleB
Posts: 60
Joined: Thu 26 Jun 2008, 18:26
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken däckslucka har ni valt när ni bytt?

Post by OlleB »

Jag köpte också en Moonlight för ett par år sedan (konstigt va snabbt tiden går ...) och den har bara varit jättebra. Den passade perfekt och har aldrig svikit - läckt eller krånglat.
Den gamla Houdiniluckan satt som berget i sin Sikaflex eller silikon. Jag fick använda domkraft (!!!) för att kunna pressa ur luckan. Den var ju kass innan och efter dom övningarna var det bara skrot! :lol:
Sunwind 20 Mkll nr 193, årsmodell 1981. Ligger i Askimsviken söder om Göteborg
Post Reply