Klisterborttagning

Släpp loss kreativiteten - på inredningen.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
larsake_k
Posts: 5
Joined: Sun 12 Oct 2008, 18:22

Klisterborttagning

Post by larsake_k »

Hej

Jag har börjat ta bort skrovmattan i förpik och vid akterkoj min Sunwind 29. Jag tror att den som har suttit där är original i en gulbrun nyans. Nu har den skitat sig så att det yttersta tyget är löst, och skumgummit under sitter fast i klistret. Klistret under är klibbigt och lite uppblandat med skumgummi i pulverkonsistens. Om jag försöker skrapa bort det så blir det bara att jag stryker ut limmet ytterligare. Jag har läst olika förslag om limborttagningsmedel och liknande men inte provar något ännu. Någon som har egna erfarenheter av att ta bort dessa gamla skrovmattor ?
Lasse M
Posts: 17
Joined: Wed 08 Nov 2006, 11:53

Re: Klisterborttagning

Post by Lasse M »

Hejsan!

Bytte skrovbeklädnad i ruffen på vår Sunwind 26:a förra året. Vill minnas att jag använda aceton ,eller kanske var det thinner, för att lösa upp det gamla limmet som sedan "gnuggades" bort. Inget roligt jobb och det var inte gjort på en förmiddag...

Lasse
tksen
Posts: 47
Joined: Wed 24 Aug 2011, 14:54
Sunwind typ: Sunwind26
Location: Göteborg

Re: Klisterborttagning

Post by tksen »

Håller som bäst på att "sanera" min 26a. dvs helt urriven inuti. Har provat alla medel som finns att få bort kontaktlimmet.(tinner/aceton/bensin/limborttagare) Det sista jag testade var att smeta på ny kontaktlim på det gamla. och det fungerade perfekt ihop med en spackelspade.
/Thomas
Post Reply