Byte av fönster

Släpp loss kreativiteten - på inredningen.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
panton
Posts: 92
Joined: Thu 10 Dec 2009, 11:37
Location: Finland, Esbo

Byte av fönster

Post by panton »

Nu är det gjort, bytte fönstren på Blanka på försommaren.

Tog bort de gamla fönstren först, det var kletigt värre.
2012-07-01-370-net.jpg
Putsade bort all den gamla 'sikaflexen' och primade därefter med sika-primer, olika för skrovet och för fönstren. Mallade noga på fönstret var öppningen är, eftersom primern är svart och sedan täcker där man primat, man för fina avgränsningar med primern. Här bör annan tape än målartape användas för primern går under målartapen, så man får inte skarpa kanter med det.
2012-07-02-378-net.jpg
Sedan satte jag en halverad fönsterlist mellan skrovet och fönstrer så att de kommer på 'insidan' av skruvhålen, så att skruvhålen täcks med sikaflex. Meningen med listen är att den skall undvika att sikan skall kunna börja rinna in i båten eller pressas dit vid fastsättning av fönstret.

Så var det bara att applicera en massa sikaflex och sätta fönstret på plats och skruvarna. Ursprungligen användes en massa skruvar, vilket är onödigt och tillochmed kan hindra fönstret från att 'leva'. Så jag lade bara in några skruvar (10st) för att hålla fönstret på plats under torkningen. Själva sikaflexen är ju det som håller fönstret på plats.


Det tog ca 4-5 h per ruta, var jävligt kletigt och smutsigt jobb, en hel liter aceton gick det åt. God skyddning av båten är ett måste, det lärde jag mig den svåra vägen :(

Kostnaderna 90 euro för 5 mm plexi färdigt sågad som avsmalnande, ändårna sågade jag själv, ca 100 euro för sikaflex UV-295, och primer D samt 206 G+P.

Skillnaden inne blev helt enorm, nu ser man ut påriktigt som ett fönster, och så blev det MYCKET jusare innuti. Ännu fattas att sätta nånslags lister el.dyl på insidan för att göra det perfekt! :)

-Peter
Attachments
2012-07-02-382-net.jpg
S/y Blanka, FIN 5447
Sunwind 27, 1987
User avatar
mikaelno
Posts: 114
Joined: Thu 27 Dec 2007, 18:38
Location: Karlstad
Contact:

Re: Byte av fönster

Post by mikaelno »

Hej !

Lite avundsjuk på dig då du har den nyare 27'an där fönstren går att byta från däck. På de tidigare och 26orna så är det nog ett arbete med båten på land.
Snygg jobb och bra dokumenterat. Tack
Sunwind 27 449 Evelina, hemmahamn Karlstad http://www.kdss.se/
Webmaster sunwindklubben.se
Post Reply