Stuvfacken i ruffen

Släpp loss kreativiteten - på inredningen.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Stuvfacken i ruffen

Post by Blues »

Jag tröttnade på att behöva lyfta madrasserna för att nå utrymmet under kojerna.
I väntan på att få den skörade genuan från segelmakaren satte jag sticksågen i kojfronterna och skar upp luckor.
Sorry, det blev två lika bilder, datorn var trög så jag drog en gång till.
Återkommer med bilder när dom är fastskruvade i kojfronterna. :D
Attachments
20150827_185647.jpg
20150827_185647.jpg
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: Stuvfacken i ruffen

Post by Blues »

Monterade luckorna idag, efter lite småjusteringar funkade det riktigt bra, borde varit så från början.
Hålen jag sågade upp var 135 x 500 mm på sb sidan och 135 x 600 mm på babord.
I övrigt framgår det förhoppningsvis av bilderna,
Teaklisterna som bildar överfall kommer från Biltema, 10 x 45 mm.
Geringar kan vara knepiga att göra, jag fuskade och gick till en rammakare som klippte till och fogade ihop ramarna för en hundring.
Haklås och gångjärn från Hjermans, 3,2 x 16 mm skruv
Borde försänkt gångjärnen i frontsidan, nu spänner det lite grann när jag stänger luckan. Förhindrar skrammel och vibrationer visserligen, tror jag försänker dom när jag skärpt stämjärnet ytterligare.
Sågningen var lite knepig, jag gjorde en plywoodmall att följa, skruvade dit den, blev två små hål som jag får spackla med lim och teakslippulver.
Tog upp en ingång för varje snitt med multifunktionssågen och fortsatte med el-sticksågen, svårt att såga rakt när man ligger på durken! Lite rasp och fil snyggade till det hyfsat. Sticksågen studsade vid några tillfällen och gav märken som inte är snygga. Fixar det med "möbelstift". Brun märkpenna som möbelhandlarna använder.
Attachments
20150828_171715.jpg
20150828_171655.jpg
20150828_171741.jpg
MikaelNordlander
Posts: 46
Joined: Wed 26 Mar 2008, 18:28

Re: RE: Re: Stuvfacken i ruffen

Post by MikaelNordlander »

Blues wrote:Monterade luckorna idag, efter lite småjusteringar funkade det riktigt bra, borde varit så från början.
Hålen jag sågade upp var 135 x 500 mm på sb sidan och 135 x 600 mm på babord.
I övrigt framgår det förhoppningsvis av bilderna,
Teaklisterna som bildar överfall kommer från Biltema, 10 x 45 mm.
Geringar kan vara knepiga att göra, jag fuskade och gick till en rammakare som klippte till och fogade ihop ramarna för en hundring.
Haklås och gångjärn från Hjermans, 3,2 x 16 mm skruv
Borde försänkt gångjärnen i frontsidan, nu spänner det lite grann när jag stänger luckan. Förhindrar skrammel och vibrationer visserligen, tror jag försänker dom när jag skärpt stämjärnet ytterligare.
Sågningen var lite knepig, jag gjorde en plywoodmall att följa, skruvade dit den, blev två små hål som jag får spackla med lim och teakslippulver.
Tog upp en ingång för varje snitt med multifunktionssågen och fortsatte med el-sticksågen, svårt att såga rakt när man ligger på durken! Lite rasp och fil snyggade till det hyfsat. Sticksågen studsade vid några tillfällen och gav märken som inte är snygga. Fixar det med "möbelstift". Brun märkpenna som möbelhandlarna använder.
Blev ju riktigt snyggt.
Mikael
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: Stuvfacken i ruffen

Post by Blues »

Noterade idag, när jag kollade originalluckorna, att jag vänt stoppklacken till haklåset fel. Satte den vertikalt. På originalluckorna sitter den horisontellt.
Hur som helst, jag fick det att fungera, Skall vid tillfälle testa och göra om på en lucka och se om det blir ännu bättre. I så fall blir det ändring på alla.
Blues
Posts: 24
Joined: Sun 31 May 2015, 21:09
Sunwind typ: 26
Location: Stora Hult Strand

Re: Stuvfacken i ruffen

Post by Blues »

Har försänkt gångjärnen och åtgärdat stoppklackarna.
Nu är det godkänt på alla sätt.
Blues
Post Reply