Sundwind 20????

Förhoppningsvis är detta alla gamla inlägg. Oviktiga inlägg kommer att rensas bort efter hand. Tyvärr har inte alla gamla inlägg kommit med, men vi jobbar på att få med dessa.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Jimmy

Sundwind 20????

Post by Jimmy »

Hej!<br><br>Jag har sålt min Albin 78 och letar efter en mindrebåt. Valet står mellan Sunwind 20 och Triss Norlin.<br><br>Vilken sundwind 20 är att föredra, MK1 eller Mk2?<br>Hur skiljer sig årsmodellerna åt? ???<br><br>Finns det någon bra sida på internet där det finns bilder på inredning/sittbrunn mm?<br><br>Vad bör man betala för ett välvårdat exemplar med utombordare?<br><br>Är det något som man bör kolla lite extra när man inspekterar båten/har den några svagheter?<br><br>Mvh<br>Jimmy
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Sundwind 20????

Post by admin »

OJ så många frågor om 20:an!  ;D<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Valet står mellan Sunwind 20 och Triss Norlin.[/quote]Well... jag vet inte heller mycket om Triss Norlin, men är inte det en båt i annan storleksklass än SW20? Alltså samma storlek som Stortrissen? ... [i:3iuq7gvy]och då vet ju jag vad jag skulle välja....   [/i:3iuq7gvy];)<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Hur skiljer sig årsmodellerna åt? ???[/quote]Jag förutsätter att du varit på [url=http://www.thyrett.se/SunwindKlubben/me ... l:3iuq7gvy][b:3iuq7gvy]ägarsidan[/b:3iuq7gvy][/url:3iuq7gvy] och tittat, kolla t.ex in Berta som är en Mk1:a och jag har ju själv lagt ut en hel del bilder på min Mk2:a. Förutom den självklara skillnaden (överbyggnaden) mellan 1 o 2 är det inte mycket som skiljer faktiskt. Utrymmet under däck naturligtvis (som Espen också påpekade). Skrov och undervattenskropp är precis samma (om man inte hittar en riktigt gammal Mk1:a - den hade faktiskt andra propotioner mellan köl o roder än senare modeller)<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Finns det någon bra sida på internet där det finns bilder på inredning/sittbrunn mm?[/quote]Jag vill inte vara chavounistiskt.... [url=http://www.thyrett.se/Aria:3iuq7gvy][b:3iuq7gvy]men det gör det faktiskt[/b:3iuq7gvy][/url:3iuq7gvy]  ;D<br>[quote author=Jimmy link=board=allmant;num=1076420769;start=0#0 date=02/10/04 klockan 14:46:08]Är det något som man bör kolla lite extra när man inspekterar båten/har den några svagheter?[/quote]Ärligt talat kommer jag inte på någonting som är generellt dåligt .... kolla över och försök få en känsla av om båten har varit välhållen av sina ägare, [i:3iuq7gvy]jag tror att många SW20 (liksom alla båtar i den pris- och storleksklassen) far mest illa av ickeskötsel och mindre av inbyggda svagheter[/i:3iuq7gvy].  ::)<br>Glöm inte kolla riggen... att allt verkar helt och inte allt för slitna fall mm. Visst litet glapp i hjärtstocken kan man leva med, men det får ju inte vara för stort!<br><br>Lycka till Jimmy... och kom gärna tillbaka med fler frågor. Jag kan ju prata om detta (Sunwind 20!) länge....  ;D
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Post Reply