Viktfördelningsproblem SW20
Moderator: Moderator Team
Viktfördelningsproblem SW20
Hej<br>Jag har en sundwind 20 med ett litet problem. Båten är väldigt baktung och förens "vattenlinje" svävar i det blå.<br><br>Är detta ett vanligt problem på sunwind 20?<br>Lösningen kan kanske vara att lägga tyngder i fören (på vattentanken)<br>Vågar man göra detta?<br>Finns det risk att skada båten?<br>Förslag på enkla och lågkostnadsalternativ till tyngder?<br><br>(Givetvis undvika att lasta en massa längst bak)<br><br>Mvh<br>Pierre
Re: Viktfördelningsproblem SW20
Ja, detta har jag sett på min 20:a också. Jag tycker båten är 'initialvek' med en man i sittbrunnen, redan då reser den fören ganska mycket. Med två ännu mer, men sen verkar den ha tillräckligt med flytkraft - en tredje och fjärde person i sittbrunnen gör inte stor skillnad.<br>Med två i båten och gående för motor i stilla väder kan man också märka att båten ökar farten ganska väsentligt när en går fram på fördäck.<br>Utan folk i båten alls kan den ändå ligga lite bakåttrimmat och just för dess 'initialvekhet' tror jag att en motor hängade på akterspegeln har stor betydelse. Dom få 20;or som har inombordsmotor ligger lite rakare i vattnet.<br><br>Så vad göra... tja, trimma så mycket som möjligt framöver i båten. [quote author=Pierre Fästhe link=board=allmant;num=1079601838;start=0#0 date=03/18/04 kl 10:23:58]Lösningen kan kanske vara att lägga tyngder i fören (på vattentanken)[/quote] [b:3abns286]WOW[/b:3abns286]... så du har en vattentank i din.... LYXIGT <br>Men allvarligt talat, tror jag inte att man kan [i:3abns286]skada [/i:3abns286]något, bara det sitter hyfsat fast. Din vattentank borde kunna hjälpa upp det bra tycker jag, själv har jag flyttat fram batteriet, och stuvar tyngre saker i dom främre kojerna. <br>Och så har jag faktiskt fuskat(?) lite och 'justerat' vattenlinjen... ;)<br>
- Andreas
Administratör, Sunwindklubben.se
Administratör, Sunwindklubben.se
Re: Viktfördelningsproblem SW20
På min SW20 Mk1 har förre ägaren placerat ett par rejäla blytackor i stuvet längst fram. I samband med att "Berta" fått ett riktigt bruce-ankare, så ha jag också lagt överblivna draggar och blyplättar så mycket föröver det går i salongens stuvfack.<br><br>Resultatet är en helt rak vattenlinje, trots en fyrtaktsutombordare på akterspegeln. Sittbrunnen är ju liten på SW20, så aktern blir inte nedpressad av mängder av kroppar i brunnen!