Viktfördelningsproblem SW20

Förhoppningsvis är detta alla gamla inlägg. Oviktiga inlägg kommer att rensas bort efter hand. Tyvärr har inte alla gamla inlägg kommit med, men vi jobbar på att få med dessa.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Pierre Fästhe

Viktfördelningsproblem SW20

Post by Pierre Fästhe »

Hej<br>Jag har en sundwind 20 med ett litet problem. Båten är väldigt baktung och förens "vattenlinje" svävar i det blå.<br><br>Är detta ett vanligt problem på sunwind 20?<br>Lösningen kan kanske vara att lägga tyngder i fören (på vattentanken)<br>Vågar man göra detta?<br>Finns det risk att skada båten?<br>Förslag på enkla och lågkostnadsalternativ till tyngder?<br><br>(Givetvis undvika att lasta en massa längst bak)<br><br>Mvh<br>Pierre
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Viktfördelningsproblem SW20

Post by admin »

Ja, detta har jag sett på min 20:a också. Jag tycker båten är 'initialvek' med en man i sittbrunnen, redan då reser den fören ganska mycket. Med två ännu mer, men sen verkar den ha tillräckligt med flytkraft - en tredje och fjärde person i sittbrunnen gör inte stor skillnad.<br>Med två i båten och gående för motor i stilla väder kan man också märka att båten ökar farten ganska väsentligt när en går fram på fördäck.<br>Utan folk i båten alls kan den ändå ligga lite bakåttrimmat och just för dess 'initialvekhet' tror jag att en motor hängade på akterspegeln har stor betydelse. Dom få 20;or som har inombordsmotor ligger lite rakare i vattnet.<br><br>Så vad göra... tja, trimma så mycket som möjligt framöver i båten. [quote author=Pierre Fästhe link=board=allmant;num=1079601838;start=0#0 date=03/18/04 kl 10:23:58]Lösningen kan kanske vara att lägga tyngder i fören (på vattentanken)[/quote] [b:3abns286]WOW[/b:3abns286]... så du har en vattentank i din.... LYXIGT :)<br>Men allvarligt talat, tror jag inte att man kan [i:3abns286]skada [/i:3abns286]något, bara det sitter hyfsat fast. Din vattentank borde kunna hjälpa upp det bra tycker jag, själv har jag flyttat fram batteriet, och stuvar tyngre saker i dom främre kojerna. <br>Och så har jag faktiskt fuskat(?) lite och 'justerat' vattenlinjen...  ;)<br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Gert Gölin

Re: Viktfördelningsproblem SW20

Post by Gert Gölin »

På min  SW20 Mk1 har förre ägaren placerat ett par rejäla blytackor i stuvet längst fram. I samband med att "Berta" fått ett riktigt bruce-ankare, så ha jag också lagt överblivna draggar och blyplättar så mycket föröver det går i salongens stuvfack.<br><br>Resultatet är en helt rak vattenlinje, trots en fyrtaktsutombordare på akterspegeln. Sittbrunnen är ju liten på SW20, så aktern blir inte nedpressad av mängder av kroppar i brunnen!
Post Reply