Löshäck på 26:an

Förhoppningsvis är detta alla gamla inlägg. Oviktiga inlägg kommer att rensas bort efter hand. Tyvärr har inte alla gamla inlägg kommit med, men vi jobbar på att få med dessa.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Löshäck på 26:an

Post by admin »

2003-02-13 Kl: 20:08:27  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Arne Westerlund<br><br>Ombyggnad till "falsk" 27:a. Min båt var ombyggd när jag köpte den 1996. Med köpet följde en fotokopia av en artikel i en båttidning från -88 (Båtnytt?). Dåvarande ägare till en Sunwind 26 - Sten Garpås - berättar där hur han gick tillväga. Han byggde formen själv, och tillverkade en lös akter i plast som bultades fast på den uppsågade akterspegeln. Båten blev totalt 8.22 lång och klart snyggare och snabbare. Enligt artikeln försvann turbulensen bakom akterspegeln helt, och farten ökade 1 hel knop vid samma motorvarv. Jag kan bara bekräfta att för motor gör min båt över 6,3 knop enligt GPS. Enligt artikeln var formen till salu. Om man ville veta mer kunde man kontakta Sten Garpås på tel 0753/370 72. Det riktnumret finns inte längre, men i Stockholmskatalogen 2002 finns en Sten-Olov Garpås på 08-530 370 72. Det är sannolikt samma person. Han kanske vet vart formen tog vägen.<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Löshäck på 26:an

Post by admin »

2003-02-14 Kl: 08:19:12   <br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Anders G<br><br>Det vore intressant att höra fortsättningen om någon tar kontakt med Sten-Olov Garpås. Jag har hittat en annan beskrivning(http://www.segling.nakterhuset.se/00_03/badplf.asp)där förlängningen plastas fast på akterspegeln och sedan byggs upp med divinycell och GRP. Det blir lite mer slipning och spackling på plats jämfört med ett formbygge, men att bygga form är heller inget lätt jobb. Det svåra är nog i båda fallen att få en snygg skarv. Är din båt omlackerad Arne, eller har man lyckats få till en snygg övergång ändå?<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Löshäck på 26:an

Post by admin »

2003-02-14 Kl: 16:16:54  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Arne<br><br>Min båt är omlackerad över skarven men den syns en aning. (Någon har kört rubbing på den för många gånger).<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Löshäck på 26:an

Post by admin »

2003-02-16 Kl: 00:35:39  Sundsvall<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Bo Forsgren<br><br>Sundsvall 2003-02-15 Löshäck/Badplattform. <br>Hej! <br>Jag har tagit del av era inlägg om löshäck och badplattform. Det stärker mig i mina funderingar om att förse min 26:a med en löshäck med integrerad badplattform. <br>En seglarkompis gjorde en undersökning på nätet för c:a ett år sedan. Resultaten har inte djupare bearbetats, men följande information framkom. En Sunwind 26 med segel Nr. 343 och försedd med löshäck ligger på Bosövarvet och ägaren är Göran Wachsner som bor i stockholmsområdet. Häcken är utformad något annorlunda än den häck som ändrar 26:an till en 27:a. Ett fotografi av denna Sunwind fanns med i Gransegels presentation av resultaten från en tävling som de hade anordnat 2001. Jag har fått en skiss som visar hur häcken ansluter till båten. Naturligtvis bör man se båten i verkligheten på varvet för att få en rättvisande bild. <br>I juli i fjol fick min kompis kontakt med Ola Brissmalm i Karlskrona som hade haft en 26.a i 12 år och som funderade på att bygga om den till en 27:a. Han bytte emellertid sin båt till en 29:a, men lämnade information om några som byggt om sina 26or till 27or i hans klubb. Han lämnade även information om att det finns en form hos ”Svensk Båt och Form” i Norrtälje som kan tillverka och sälja en löshäck för att bygga om en 26:a till en 27:a. Det är då en häck utan badplattform om jag förstått det rätt. Jag har sett några byggen där löshäcken är bultad mot båten och man har inte försökt dölja skarven. Detta utförande har inte stört mig. Ett mode kan ha stor inverkan på människors sätt att uppfatta saker. <br>Då det verkar vara inne med löshäckar med integrerad badplattform kan jag för min del inte se nödvändigheten av att dölja att man satt fast en lös häck på båten om det harmonierar något så när. Då det är fritt att önska, skulle jag vilja ha en lös häck med integrerad badplattform på min 26:a som liknar häcken på den Sunwind 280 som presenteras på [url:3bx7mduy]http://www.sunwind.ch/sunwind280.html[/url:3bx7mduy]. <br>Studerar man bilden så verkar det som om själva badplattformen är en insatts. Detta underlättar att bulta fast löshäcken direkt på båten, utan några större ingrepp på den befintliga aktern. <br>Tyvärr kostar det en hel del möda och tid att tillverka en plugg för att ta fram en form för ändamålet. Om någon har någon ide hur man kan förverkliga ovanstående är jag intresserad. <br>M.V.H. Bo Forsgren<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Post Reply