Förluckan - HOUDINI

Förhoppningsvis är detta alla gamla inlägg. Oviktiga inlägg kommer att rensas bort efter hand. Tyvärr har inte alla gamla inlägg kommit med, men vi jobbar på att få med dessa.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Förluckan - HOUDINI

Post by admin »

2003-02-09 Kl: 16:15:30  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Micke S<br><br>Upptäckte just detta forum. Superbra. Tar genast chansen. Vem vet något om löshäck till en 26a. Finns det formar kanske? Lös eller hel ombyggnad. Jag är intresserad av alla erfarenheter. Och hur få bort förpiksluckan med ram och allt? Det räcker inte att lossa skruvarna alltså.<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Förluckan - HOUDINI

Post by admin »

2003-02-12 Kl: 10:17:31  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Christian v.B<br><br>Micke! Vad har du för fel på din gamla däckslucka? Jag försökte få bort den komplett med ram och allt, men gick bet. Jag pillade loss listen (som ändå skulle bytas) och tog bort skruvarna, 8st stjärnskruv som sitter rejält, tog med själva glasluckan hem skruvade bort alla ribbor, delade ramen plockade ut rutan och la i nytt tätmedel och monterade ihop den igen, kruxet var att få tag i en ny tätningslist, eftersom inte Houdini levererar reservdelar till Sverige, men jag lyckades hitta en hos Kuntze www.kuntze.se en P-list i homogentgummi med dimensionen 10x26mm och med lite tillskärning så passade den perfekt, köpte även en ny skylight-hållare, luckan är som ny nu, helt tät. Kostade under 500kr allt som allt. Helt klart billigare än att montera en ny. <br>//Christian<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Förluckan - HOUDINI

Post by admin »

2003-03-05 Kl: 14:09:27  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Micael Ström<br><br>Houdiniluckan igen som läcker, förmodligen runt glaset. Den går inte att få bort, och Luckan går inte att få isär. Det finn ju inga skruvar någonstans på luckan (utom dom som sitter ned i båten alltså). Den verkar pressad eller svetsad ihop???? Är det någon som lyckats eller någon som vet?? <br>Micke S<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Förluckan - HOUDINI

Post by admin »

2003-03-06 Kl: 11:17:07  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Christian v.B<br><br>Micke! Ta bort gummilisten på luckan, under den sitter skruvarna både för gångjärn och skruvarna som håller fast ribborna. Det är små stjärnskruvar 4 st vid varje gångjärn. Jag gjorde denna operation på min lucka, bytte list och lade i ny tätmassa i själva rutramen, som går att dela när samtliga skruvar och ribbor är borta. Den blev helt tät! Lycka till! <br>Christian<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Förluckan - HOUDINI

Post by admin »

2003-03-09 Kl: 16:03:13  Köping<br><br>Båt: Sunwind 27  <br><br>J & K Hermansson<br><br>Hej Vi läser att det är några som har valt att renovera sin Houdini-lucka. Vi har valt en annan lösning, nämligen att ersätta hela luckan inkl ytterramen med en utbyteslucka. Det finns en lucka av fabrikat Moonlight (554949 M98) som har exakt samma mått som den befintliga luckan. Den är ingen lagervara men går att beställa av ex Sleipner AB. Vi håller som bäst på med att montera den nya luckan, verkar passa perfekt. Luckan ger dessutom båten ett modernare intryck.<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 5
Joined: Sat 25 Feb 2006, 02:02
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Förluckan - HOUDINI

Post by admin »

2003-03-12 Kl: 10:09:58  Stockholm<br><br>Båt: Sunwind 26  <br><br>Micael Ström<br><br>Tack Christian. Det var alltså under listen som skruvarna satt, ett års funderande löstes på en minut. Nu ligger luckan hemma för vidare bearbetning. Ibland älskar man ju sådana här sidor. <br>Micke S<br><br>
- Andreas 8)
Administratör, Sunwindklubben.se
Post Reply