Byta generator - MD5B

Förhoppningsvis är detta alla gamla inlägg. Oviktiga inlägg kommer att rensas bort efter hand. Tyvärr har inte alla gamla inlägg kommit med, men vi jobbar på att få med dessa.

Moderator: Moderator Team

Post Reply
Arne Westerlund

Byta generator - MD5B

Post by Arne Westerlund »

I våras installerade jag kyla - Isotherm Classic Compact 2001 och Isotherm isolerskivor - i min 26/27. Och nya kablar mellan generator och batterier (Skyllermarks). Trots detta hade jag dåligt med ström (märktes redan året innan).<br>Jag köpte då en ny 60A generator på Volvo Penta återförsäljare Micab, Lidingö. <br><br>Här är några tips om du vill göra detsamma, det är nämligen inte bara att byta:<br>-  Remskivan skall flyttas över från den gamla generatorn. Be din återförsäljare göra det - det krävs specialverkyg.<br>-  Generatorn passar inte riktigt . Följande löste det problemet:<br>-  Lossa nedre generatorfästet från motorblocket. Skaffa 5mm längre insexbultar (2 st) och tjocka brickor. Höj fästet ca 5-6 mm med de nya brickorna och drag fast. <br>-  Köp ny 133,5 cm lång drivrem (finns bl a på Mekonomen) <br>-  Montera generatorn och spänn drivremmen.      <br>-  De nya generatorerna har separat skiljerelä. Montera detta på sidovägg i motorrum. Anslut till generator och batterier. Skaffa nya kablar!<br><br>OBS! Vid kallstart orkar motorn knappt dra runt generatorn - den bromsar ca 1 Hk. Dock inga problem vid driftsvarm motor. Det har jag löst så här:<br>-  Den gula laddsensorsladden sitter vid leverans ansluten vid generatorns pluspol men skall enligt monteringsanvisningarna förbindas med förbrukarbatteriets pluspol.<br>-  Skaffa en 2-läges vippkontakt (1 pol in, 2 ut - Elfa). Montera t ex på motorpanelen i sittbrunn. (Använd en ledig blindplugg och borra upp hålet till lagom storlek). <br>-  Lossa och skarva den gula sladden (1,5 mm2). Anslut den till vippkontaktens in-pol. Förbind den ena ut-polen med förbrukarbatteriets pluspol (1). Den andra med flatstiftet på generatorns pluspol (2). <br>-  Starta med kontakten i läge (2). Efter någon minut slå över till läge (1). Det går bra att slå om under gång. Det går också bra att köra i läge (2) hela tiden - men generatorn laddar inte riktigt lika mycket. <br><br>Nu har jag massor av ström. Enligt SXK bör min kylbox - den blev ca 32 l - förbruka ca 17-18 Ah per dygn. Det bör alltså räcka med ca 30 minuter motorgång för att kompensera den förbrukningen.
Post Reply