Fakta om Sunwind 35

admin | 18 september, 2008 | No Comments »

Sunwind 35

skannaa0001 skannaa0002 skannaa0003 skannaa0004 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Mars 2003

Egentligen är det fråga om samma båt som Sunwind 33. Formen kapades och förlängdes med ca en halv meter och inredningen gjordes om. Dessutom förenklades riggen, så att masten nu har enbart ett bakåtsvept spridarpar och inga backstag.

Eftersom SW 33 hade ett typiskt IOR-skrov har också SW 35 detta, men har försetts med en vinköl (Hydrokeel) som gör att djupgåendet ligger på enbart ca 1,4 meter. Tyvärr har detta inneburit att även rodret, som även det har vingar, har kortats, och eftersom båten är en aning vek måste den revas tidigt för att inte rodret skall släppa. I vilket fall som helst är den mycket rymlig inombords. Ett piano ryms lätt i salongen, men eftersom det inte kommer in genom ingångsluckan har jag avstått från det. Båten är lättdriven, men första revet får tas i ca 7 m/s för att hålla ner krängningen och undvika att rodret släpper. På kryssen gör vingkölen att man får lov att ge bort några grader kryssvinkel för att hålla farten uppe, i varje fall i lätt vind, annars känns båten totalt stum. På hård undanvind går den som på räls. De första trettiofemmorna ( fyra tror jag) byggdes år 1998 på Scandic Yacht i Nykarleby, eftersom Sunwind för tillfället var i konkurs. Tillverkningen gick sedan över till det nya Sunwind Yacht. Sammanlagt finns det 18 båtar, av vilka min är den sista, dvs. nr 18 i serien. Huruvida någon båt har letat sig över till Sverige har jag ingen aning om.

Är jag nöjd med båten?
Javisst. Utseendet är härligt, utrymmet stort (i allmänhet två personer i tre rum + kök), båten kunde dock vara styvare och ha en annan köl. Hade jag fått bestämma hade den fått en bulbköl med ett djupgående på ca 1.7 m vilket gjort att även rodret kunnat vara djupare. I och för sig är djupgåendet en fördel med tanke på de farvatten vi har här i trakten och då båten inte används för kappsegling spelar det ingen roll om man får gå några grader lägre på kryssen.

Bertil Englund, Finland

Lämna ett svar